Som det hurtigst voksende sociale medie har Instagram rundet de 700 mio. brugere på verdensplan, mens hele 24 % af danskerne benytter appen. Der er derfor også flere og flere danske virksomheder, som enten overvejer eller allerede er i gang med at benytte Instagram som markedsføringsplatform.
Men hvordan beslutter man sig som virksomhed for, hvorvidt man skal markedsføre sine produkter eller ydelser via appen og endnu vigtigere; hvordan skal man gøre det?

 

Strategi før action

Instagram som markedsføringsplatform kan virke meget ligetil, men som det er gældende med al form for kommunikation er det vigtig at have en strategi, før man går i gang. En strategi er ikke kun vigtig for at sikre dig den rette virkning, men i ligeså høj grad for at kunne følge op og måle på indsatsen.  Forbrugerne bliver nemlig også mere selektive, i takt med at de bliver eksponeret for flere og flere indtryk på de digitale platforme og derfor er strategien også med til at sikre din virksomhed relevans.
I dag er tendensen at vi ofte følger profiler, som tilfører noget brugbart til vores hverdag; om det er indblik i de nyeste tendenser, rabatter, gode råd, inspiration, humoristiske indslag el.lign.
Eksempler på strategiske valg kunne være, hvorvidt man ønsker at bruge platformen som salgskanal, til at skabe omtale eller til employer branding.
I takt med Instagrams stigende popularitet findes der også et stigende antal guides, hvor du via meget få steps kan opbygge en stor gruppe af følgere. Det er dog vigtigt at du i din strategi beslutter om du ønsker følgere der vil interagere med din profil, eller du blot ønsker en stor skare af følgere.

 

De visuelle virk