Google Consent Mode blev først annonceret i september 2020. Consent Mode blev introduceret for at hjælpe hjemmesider og online annoncører med at overholde brugernes samtykke og databeskyttelsesregler, som GDPR, samtidig med at Google Analytics og Google Ads stadig kunne indsamle data på en måde, der respekterer brugernes valg vedrørende cookies og lignende teknologier.

Google Consent Mode V2, introduceret i slutningen af 2023, er en væsentlig opdatering til den oprindelige Consent Mode. Her vil vi kigge på de nye samtykker i Consent Mode V2, og hvordan det påvirker databeskyttelse og effektiv dataindsamling.

Nye parametre

Consent Mode V2 tilføjer ‘ad_user_data’ og ‘ad_personalization’ til de eksisterende parametre, ’ads_storage’ og ’analytics_storage’. Ligesom andre Consent Mode parametre kan de to nye parametre være sat til granted eller denied, alt efter om brugeren har accepteret at data bliver sendt afsted.

Ad_user_data

Ad_user_data sætter samtykke for om der må sendes persondata med til marketingtjenester på Google. Dette parameter afgør om der må sendes e-mail og telefon nummer med udvidet konverteringer til Google ads sporing.

Ad_personalization

Ad_persionalization sætter samtykke for om brugeren må tilknyttes en målgruppe i Google Analytics, som kan anvendes til budgivning i Google Ads.

Google Ads kræver Consent Mode V2

Google Ads kræver at man opdaterer sin sporing til Consent Mode V2 for optimal sporing, da Google Ads målgrupper og udvidet konverteringssporing vil stoppe med at fungere, hvis ikke man får sat disse to nye samtykker.

Google Ads kunder har til marts 2024 til at implementere Consent mode V2 for uforstyrret sporing.

Med Consent Mode V2 er der god grund til at overholde brugerens samtykke indstillinger. Før kunne man ignorere brugerens samtykke valg og få bedre sporing end hjemmesiden der overholdt brugerens samtykke valg. Med det nye krav fra Google Ads er spillereglerne mere lige for alle hjemmesider der bruger Google Ads annoncering, da hjemmesider der ikke overholder brugerens samtykke indstillinger nu får begrænset sporing og målgruppe muligheder i Google Ads.

Consent Mode V2 giver bedre sporing

Ud over at være et krav for målgrupper og udvidet konvertering, giver Consent mode V2 også en forbedret Google Ads sporing i form af en modelleret attribution. Med Consent Mode V2 sporer man brugere der accepter sporing, men man oplyser også Google Ads når en bruger ikke har accepteret samtykke.

Det giver Google Ads et billede af antallet af brugere, der ikke accepterede cookies. Google kan på baggrund af data, fra de brugere der accepteret sporing, modellere attributionen på brugere, der ikke accepterer marketing cookies.

Med modellerede konverteringsdata kan man bedre vurdere sine Google Ads kampagner og sætte budgetter.

Basic og Advanced Consent Mode

Google Consent Mode V2 er en udvidelse af Google Consent Mode V1, og man kan sagtens fortsætte opsætning i version 1. Men Google Ads kræver en opgradering til Google Consent Mode V2 hvis man vil blive ved med at benytte Google Ads målgrupper og udvidede konverteringer.

I Googles dokumentation bliver V1 og V2 også omtalt som Basic og Advanced Consent Mode. Så når internettet omtaler basic Consent mode, så er det blot V1 hvor man kun indgiver ads_storage og analytics_storage. Mens Advanced Consent Mode indgiver man alle 4 samtykker; ads_storage og analytics_storage og de to nye, ad_user_data og ad_personalization.

Cookie banner bliver et krav

For at kunne indgive brugerens samtykke valg er det et krav at man har et Cookie Banner som lader brugeren tage et informeret valgt til samtykke.

Google anbefaler at man benytter en Consent Management Platform (CMP) partner til Cookie banner og håndtering af Consent mode.

Her er der to danske CMP’er, Cookie Information og Cookiebot. Vi mange års erfaring med begge platforme og kan hjælpe med at implementere begge igennem både Google Tag Manager og GTAG-opsætning.

Brug for hjælp til opsætning af CMP-partner?

CMP-partnere opdaterer ikke cookie banner

Lige nu ser det ud til at være konsensus imellem CMP-partnere, at denne opdatering til Consent Mode V2 ikke kræver en opdatering af Cookie Consent banner. Så udseendet på de mange bannere vi ser på internettet, kommer ikke til at ændre sig. Brugere har stadig kun 3 samtykkekontroller; funktionel, statistisk og marketing. De to nye samtykkekontroller bliver sat på baggrund af marketing samtykket.

Det betyder ads_storage, ad_user_data og ad_persionalization, alle bliver bestemt af om brugeren samtykker til Marketing cookies.

Måske vi i fremtiden ser bannere hvor de to nye samtykker bliver et aktivt valg for brugeren.

Server-Side sporing og Consent Mode V2

Hvis du bruger Server-side sporing, så kræver Google Ads stadig en opdatering til Consent Mode V2 for fremtidig brug af målgrupper og udvidet konvertering.

Consent Mode V2 kan konfigureres i både web- og server-side Google Tag Manager. Implementering kan variere alt efter hvilken løsning der fungerer bedst med den valgte CMP-partner.

Consent Mode V2 tilbyder en fleksibel tilgang til dataindsamling baseret på brugersamtykke, og når den kombineres med server-side sporing, giver den mere kontrol over sporings flow og reducerer afhængigheden af client-side mekanismer og blokeringer. Denne integration sikrer, at dataindsamlingen ikke kun er i overensstemmelse med brugersamtykker, men også mere robust og præcis.

Consent Mode V2 er kun Google signaler

Det er kun Google platformen, Google Analytics og Google Ads, der tager hensyn til de to nye samtykker.

Hverken Meta, LinkedIn, Pinterest eller nogen anden marketing pixel har taget Consent Mode V1 eller V2 til sig for et mere nuanceret samtykke valg. Her har man for det meste kun muligheden for at blokere sporing ved afvist samtykke.

Consent Mode V2 er aktivt nu

Der er ingen grund til at vente med at opgradere til Consent Mode V2, om det er ny opsætning af Consent Mode eller opdatering fra Version 1 til 2, kan man allerede nu opgradere. Både GTAG og Tag Manager understøtter allerede nu V2 og både Analytics og Google Ads accepterer de nye samtykker.

En måde at kontrollere om man har Consent Mode V2 er at gå i Google Ads interfacet, her står der en gul bjælke der fortæller hvis opsætningen ikke overholder Google Consent Mode V2.

Brug for hjælp til opsætning af Consent Mode?