Google Consent Mode blev først annonceret i september 2020. Consent Mode blev introduceret for at hjælpe hjemmesider og online annoncører med at overholde brugernes samtykke og databeskyttelsesregler, som GDPR, samtidig med at Google Analytics og Google Ads stadig kunne indsamle data på en måde, der respekterer brugernes valg vedrørende cookies og lignende teknologier.
Google Consent Mode V2, introduceret i slutningen af 2023, er en væsentlig opdatering til den oprindelige Consent Mode. Her vil vi kigge på de nye samtykker i Consent Mode V2, og hvordan det påvirker databeskyttelse og effektiv dataindsamling.
Nye parametre
Consent Mode V2 tilføjer ‘ad_user_data’ og ‘ad_personalization’ til de eksisterende parametre, ’ads_storage’ og ’analytics_storage’. Ligesom andre Consent Mode parametre kan de to nye parametre være sat til granted eller denied, alt efter om brugeren har accepteret at data bliver sendt afsted.
Ad_user_data
Ad_user_data sætter samtykke for om der må sendes persondata med til marketingtjenester på Google. Dette parameter afgør om der må sendes e-mail og telefon nummer med udvidet konverteringer til Google ads sporing.
Ad_personalization
Ad_persionalization sætter samtykke for om brugeren må tilknyttes en målgruppe i Google Analytics, som kan anvendes til budgivning i Google Ads.
Google Ads kræver Consent Mode V2
Google Ads kræver at man opdaterer sin sporing til Consent Mode V2 for optimal sporing, da Google Ads målgrupper og udvidet konverteringssporing vil stoppe med at fungere, hvis ikke man får sat disse to nye samtykker.
Google Ads kunder har til marts 2024 til at implementere Consent mode V2 for uforstyrret sporing.
Med Consent Mode V2 er der god grund til at overholde brugerens samtykke indstillinger. Før kunne man ignorere brugerens samtykke valg og få bedre sporing end hjemmesiden der overholdt brugerens samtykke valg. Med det nye krav fra Google Ads er spillereglerne mere lige for alle hjemmesider der bruger Google Ads annoncering, da hjemmesider der ikke overholder brugerens samtykke indstillinger nu får begrænset sporing og målgruppe muligheder i Google Ads.
Consent Mode V2 giver bedre sporing
Ud over at være et krav for målgrupper og udvidet konvertering, giver Consent mode V2 også en forbedret Google Ads sporing i form af en modelleret attribution. Med Consent Mode V2 sporer man brugere der accepter sporing, men man oplyser også Google Ads når en bruger ikke har accepteret samtykke.
Det giver Google Ads et billede af antallet af brugere, der ikke accepterede cookies. Google kan på baggrund af data, fra de brugere der accepteret sporing, modellere attributionen på brugere, der ikke accepterer marketing cookies.
Med modellerede konverteringsdata kan man bedre vurdere sine Google Ads kampagner og sætte budgetter.