Pagespeed - Hvad er pagespeed

PageSpeed eller hjemmesidens hastighed har siden 2010 været en faktor for rangering i Googles søgeresultater. Som bruger får du nemlig en bedre oplevelse ved at lande på en side, hvor du hurtigt kan nå frem til dit mål og det vil Google belønne. Siden 2010 har Google udvidet sine signaler fra kun at vurdere siden ud fra loadtid for hver enkelt side, til nu at vurdere siden ud fra hele 6 faktorer. Alle 6 faktorer bør du derfor optimere på, for at få en så god PageSpeed score som muligt. Heriblandt er Google Web Vitals, der har til formål at forbedre brugeroplevelsen på hjemmesider.

Men hvordan finder du frem til din hjemmesides PageSpeed score og hvordan kan du optimere den?

Nedenfor kommer vi med en kort introduktion til et gratis analyseværktøj fra Google samt nogle af de vigtigste optimeringsmuligheder.

PageSpeed Insights

Enhver kan benytte værktøjet PageSpeed Insights til at analysere en hjemmeside. I analysen finder du som det første en PageSpeed score og data over de 6 faktorer scoren bliver udledt fra.

Pagespeed CLS

First Contentful Paint

Måler hvor lang tid det tager for browseren at indlæse det første indholdsrige element, altså et billede eller et element indeholdende tekst.

Time to Interactive

Måler hvor lang tid det tager før hjemmesiden er interaktiv. PageSpeed Insights bedømmer en hjemmeside som interaktiv, når det første indholdsrige element er indlæst, JavaScript event handlers er registreret for de fleste elementer (f.eks. hvornår det er muligt at klikke på et element) og siden svarer med en hastighed af 50 millisekunder ved brugerinteraktioner.

Speed Index

Måler hvor hurtigt indholdet på hjemmesiden indlæses og sammenligner med andre hjemmesider, for at nå frem til den endelige Speed Index score.

Total Blocking Time

Måler hvor lang tid siden er blokeret fra brugerinteraktioner mellem First Contentful Paint og Time to Interactive faktorerne. Total Blocking Time tager kun blokeringer fra 50 millisekunder og opefter in mente.

Largest Contentful Paint

Er en af de nye Web Vitals, der måler på hvor hurtigt det største indholdsrige element indlæses. Google dømmer det største element på skærmen som det vigtigste og belønner derfor en hurtig indlæsning af dette.

Cumulative Layout Shift

Er ligeledes en af de tre Web Vitals, der måler på bevægelsen af indlæste elementer. Kender du det når du skal til at klikke på et link, men pludselig forsvinder linket og du trykker på en reklame eller et andet element, der bliver sent indlæst? Netop dette forsøger Google at komme til livs med denne faktor. Se Googles video eksempel nedenfor.

Senere i analysen kommer PageSpeed Insights med optimeringsmuligheder til ovenstående faktorer. Som oftest vil billeder udgøre den største estimerede tidsbesparelse, da billeder som ikke er optimerede ofte vil fylde mere end hjemmesidens øvrige elementer.

Pagespeed eksempler

Hvorvidt du har selv har mulighed for at optimere hastigheden, afhænger af din hjemmesides opbygning, CMS og hosting muligheder.