Google Analytics

Google Analytics er et gratis webtrafikanalyse-program udviklet af Google. Google Analytics er det mest udbredte program til analyse af webtrafik, og har to meget vigtige fordele; Google Analytics er gratis, og stort set alle content managementsystemer understøtter det.

Opsætning af Google Analytics

Det er nemt at komme i gang med Google Analytics. Alt det kræver er, at man opretter en Analytics konto på https://analytics.google.com/ og så skal man indsætte et JavaScript på alle de sider, man ønsker sporet på hjemmesiden. Når en bruger besøger hjemmesiden, bliver scriptet aktiveret og trafikken meldt ind til Google Analytics.

Som standard bliver kun sidevisninger sporet af Google Analytics, men man kan selv udvide hjemmesidesporing til også at spore andre hændelser og brugerhandlinger. Det vil typisk være e-handelshandlinger, når brugere tilmelder sig nyhedsbrev, eller indsender en kontaktformular. Når brugerhandlingen ikke skaber en ny sidevisning, så kræver det, at man indsætter ekstra sporingskode på siden, som sporer de handlinger.

Google Tag Manager

Google har også udviklet et andet gratis værktøj, som hedder Google Tag Manager, og med Google Tag Manager er det noget nemmere at indsætte sporing på hjemmesiden, ikke kun Google Analytics, men også en lang række andre sporingsværktøjer.

Med Google Tag Manager er det tilmed nemt at tilføje nyt sporingstags eller ændre eksisterende tags, uden at skulle rette direkte i hjemmesidekoden hver gang.

Læs mere om Google Tag manager her.

Standard Google Analytics-rapport

I Google Analytics-kontoen bliver webtrafikken samlet, struktureret og sat pænt op i en lang række rapporter der er lige til at gå til. Man kan få vist webtrafikken i standard kanalgrupperinger, som hvilken trafik man har betalt for, hvilken der kommer organisk, og hvilke besøgende der er gået direkte ind på hjemmesiden.

Man har også mulighed for at oprette segmenter og filtre på Analytics-data og oprette sammenligningsperioder, og dermed finde præcis de grafer og data frem, som man har brug for, for at kunne vurdere trafikken.

Ud over at spore hvor besøgende kommer fra, indsamler Google Analytics også informationer om, hvor brugeren befinder sig fysisk, hvilken enhed de besøger hjemmesiden med, og hvilken browser den besøgende har brugt.

Google Analytics giver værdifuld viden om, hvor man skal lægge sit fokus, hvilke platforme man skal sikre sig at hjemmesiden fungerer optimalt på, og om der er særlige regioner, man skal fokusere sin markedsføring i.

I Google Analytics-kontoen bliver webtrafikken samlet, struktureret og sat pænt op i en lang række rapporter der er lige til at gå til. Man kan få vist webtrafikken i standard kanalgrupperinger, som hvilken trafik man har betalt for, hvilken der kommer organisk, og hvilke besøgende der er gået direkte ind på hjemmesiden.

Man har også mulighed for at oprette segmenter og filtre på Analytics-data og oprette sammenligningsperioder, og dermed finde præcis de grafer og data frem, som man har brug for, for at kunne vurdere trafikken.

Ud over at spore hvor besøgende kommer fra, indsamler Google Analytics også informationer om, hvor brugeren befinder sig fysisk, hvilken enhed de besøger hjemmesiden med, og hvilken browser den besøgende har brugt.

Google Analytics giver værdifuld viden om, hvor man skal lægge sit fokus, hvilke platforme man skal sikre sig at hjemmesiden fungerer optimalt på, og om der er særlige regioner, man skal fokusere sin markedsføring i.

Opsæt e-handelssporing til Google Analytics

Hvis man driver en webshop, er det vigtigt, at man får opsat e-handelssporing i Google Analytics. Når en bruger foretager et køb på hjemmesiden, bliver købet sporet med ordre-ID, beløb og informationer om, hvilke produkter der er blevet solgt.

Google Analytics e-handelssporing giver værdifuld viden omkring kundebasen, men giver også vigtig viden omkring gennemsnitlige ordrestørrelser, populære produkter og suveræn indsigt i, hvor omsætningen kommer fra.

E-handelssporing er ikke aktiveret som standard i Google Analytics. Det skal både aktiveres i Google Analytics-kontoen, og der skal indsættes e-handelssporing på ordrebekræftelsen, så salget bliver meldt korrekt ind til Google Analytics.

Udvidet e-handelssporing til Google Analytics

I Analytics er der også mulighed for at opsætte udvidet e-handelssporing, og det gør, at ikke bare salg bliver meldt ind til Google Analytics – udvidet e-handelssporing sporer hele kunderejsen. Udvidet e-handelssporing sporer, når brugeren kigger på en kategoriside, klikker sig videre til specifikt produkt, lægger produkter i kurven, eller fjerner dem igen, samt hvornår de begynder check out-processen, ud over selvfølgelig transaktioner som almindelig e-handelssporing.

Efter man har aktiveret udvidet e-handelssporing i Google Analytics-kontoen, kan man vælge kun at opsætte nogle af delene af udvidet e-handelssporing med scripts, men jo flere dele man opsætter sporing på, desto bedre rapporter kan man finde i Google Analytics.

Med de data kan Google Analytics lave indsigtsfulde rapporter på e-handel. Udvidet e-handel giver blandt andet svar på spørgsmål som fx: ”Hvor falder brugerne fra i købsprocessen, hvor mange køber et produkt efter at have kigget på produktet, hvor effektiv er kategorivisningen af produkterne til salg, og hvad har ændring af kategorivisning betydet for konverteringsraten på den kategori?” Ekstrem vigtigt viden, når man arbejder med webshops.

Spor vigtige hændelser og opsæt mål

I Google Analytics kan man opsætte sporing på hændelser foretaget af brugeren. Typiske hændelser vi opsætter sporing på, er kontakthandlinger, det kunne være klik på telefonnummer, e-mail eller indsendelse af kontaktformular.

Når en hændelse er sporet, kan man i Google Analytics angive hændelsen som et mål og angive