Google Analytics

Google Analytics er et gratis webtrafikanalyse-program udviklet af Google. Google Analytics er det mest udbredte program til analyse af webtrafik, og har to meget vigtige fordele; Google Analytics er gratis, og stort set alle content managementsystemer understøtter det.

Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo

Opsætning af Google Analytics

Det er nemt at komme i gang med Google Analytics. Alt det kræver er, at man opretter en Analytics konto på https://analytics.google.com/ og så skal man indsætte et JavaScript på alle de sider, man ønsker sporet på hjemmesiden. Når en bruger besøger hjemmesiden, bliver scriptet aktiveret og trafikken meldt ind til Google Analytics.

Som standard bliver kun sidevisninger sporet af Google Analytics, men man kan selv udvide hjemmesidesporing til også at spore andre hændelser og brugerhandlinger. Det vil typisk være e-handelshandlinger, når brugere tilmelder sig nyhedsbrev, eller indsender en kontaktformular. Når brugerhandlingen ikke skaber en ny sidevisning, så kræver det, at man indsætter ekstra sporingskode på siden, som sporer de handlinger.

Google Tag Manager

Google har også udviklet et andet gratis værktøj, som hedder Google Tag Manager, og med Google Tag Manager er det noget nemmere at indsætte sporing på hjemmesiden, ikke kun Google Analytics, men også en lang række andre sporingsværktøjer.

Med Google Tag Manager er det tilmed nemt at tilføje nyt sporingstags eller ændre eksisterende tags, uden at skulle rette direkte i hjemmesidekoden hver gang.

Læs mere om Google Tag manager her.

Standard Google Analytics-rapport

I Google Analytics-kontoen bliver webtrafikken samlet, struktureret og sat pænt op i en lang række rapporter der er lige til at gå til. Man kan få vist webtrafikken i standard kanalgrupperinger, som hvilken trafik man har betalt for, hvilken der kommer organisk, og hvilke besøgende der er gået direkte ind på hjemmesiden.

Man har også mulighed for at oprette segmenter og filtre på Analytics-data og oprette sammenligningsperioder, og dermed finde præcis de grafer og data frem, som man har brug for, for at kunne vurdere trafikken.

Ud over at spore hvor besøgende kommer fra, indsamler Google Analytics også informationer om, hvor brugeren befinder sig fysisk, hvilken enhed de besøger hjemmesiden med, og hvilken browser den besøgende har brugt.

Google Analytics giver værdifuld viden om, hvor man skal lægge sit fokus, hvilke platforme man skal sikre sig at hjemmesiden fungerer optimalt på, og om der er særlige regioner, man skal fokusere sin markedsføring i.

I Google Analytics-kontoen bliver webtrafikken samlet, struktureret og sat pænt op i en lang række rapporter der er lige til at gå til. Man kan få vist webtrafikken i standard kanalgrupperinger, som hvilken trafik man har betalt for, hvilken der kommer organisk, og hvilke besøgende der er gået direkte ind på hjemmesiden.

Man har også mulighed for at oprette segmenter og filtre på Analytics-data og oprette sammenligningsperioder, og dermed finde præcis de grafer og data frem, som man har brug for, for at kunne vurdere trafikken.

Ud over at spore hvor besøgende kommer fra, indsamler Google Analytics også informationer om, hvor brugeren befinder sig fysisk, hvilken enhed de besøger hjemmesiden med, og hvilken browser den besøgende har brugt.

Google Analytics giver værdifuld viden om, hvor man skal lægge sit fokus, hvilke platforme man skal sikre sig at hjemmesiden fungerer optimalt på, og om der er særlige regioner, man skal fokusere sin markedsføring i.

Opsæt e-handelssporing til Google Analytics

Hvis man driver en webshop, er det vigtigt, at man får opsat e-handelssporing i Google Analytics. Når en bruger foretager et køb på hjemmesiden, bliver købet sporet med ordre-ID, beløb og informationer om, hvilke produkter der er blevet solgt.

Google Analytics e-handelssporing giver værdifuld viden omkring kundebasen, men giver også vigtig viden omkring gennemsnitlige ordrestørrelser, populære produkter og suveræn indsigt i, hvor omsætningen kommer fra.

E-handelssporing er ikke aktiveret som standard i Google Analytics. Det skal både aktiveres i Google Analytics-kontoen, og der skal indsættes e-handelssporing på ordrebekræftelsen, så salget bliver meldt korrekt ind til Google Analytics.

Udvidet e-handelssporing til Google Analytics

I Analytics er der også mulighed for at opsætte udvidet e-handelssporing, og det gør, at ikke bare salg bliver meldt ind til Google Analytics – udvidet e-handelssporing sporer hele kunderejsen. Udvidet e-handelssporing sporer, når brugeren kigger på en kategoriside, klikker sig videre til specifikt produkt, lægger produkter i kurven, eller fjerner dem igen, samt hvornår de begynder check out-processen, ud over selvfølgelig transaktioner som almindelig e-handelssporing.

Efter man har aktiveret udvidet e-handelssporing i Google Analytics-kontoen, kan man vælge kun at opsætte nogle af delene af udvidet e-handelssporing med scripts, men jo flere dele man opsætter sporing på, desto bedre rapporter kan man finde i Google Analytics.

Med de data kan Google Analytics lave indsigtsfulde rapporter på e-handel. Udvidet e-handel giver blandt andet svar på spørgsmål som fx: ”Hvor falder brugerne fra i købsprocessen, hvor mange køber et produkt efter at have kigget på produktet, hvor effektiv er kategorivisningen af produkterne til salg, og hvad har ændring af kategorivisning betydet for konverteringsraten på den kategori?” Ekstrem vigtigt viden, når man arbejder med webshops.

Spor vigtige hændelser og opsæt mål

I Google Analytics kan man opsætte sporing på hændelser foretaget af brugeren. Typiske hændelser vi opsætter sporing på, er kontakthandlinger, det kunne være klik på telefonnummer, e-mail eller indsendelse af kontaktformular.

Når en hændelse er sporet, kan man i Google Analytics angive hændelsen som et mål og angive en værdi til målet. Det er vigtigt at opsætte disse mål og angive en værdi, så man på tværs af Analytics-rapporterne hurtigt kan se, hvilke brugere og trafiktyper der giver mest værdi.

Det er vigtigt at få opsat sporing på værdifulde handlinger, så man har en vægtet metode at vurdere trafik på. Især hvis man investerer i betalt trafik, er det vigtigt at kunne skelne imellem værdifuld trafik og trafik, der ikke har resulteret i værdifuld handling. Både så man kan afgøre, om man skal fortsætte kampagnerne, men også om værdien af kampagnerne stiger eller falder, når man ændrer målgruppe eller landingsside.

GDPR

Google Analytics bruger cookies til at holde styr på brugerinformation og sessionsinformation, og EU har med GDPR, General Data Protection Regulation, afgjort, at brugeren skal give deres tilladelse før Google Analytics må placere sporingscookie på brugerens enhed. Så medmindre kunden har givet tilladelse, kan vi ikke benytte Google Analytics til at spore brugerens adfærd.

Der er dog et par tiltag som gør, at man kan spore sidevisninger og hændelser uden at sætte sporingscookie på brugerens maskine. Den første Google har lanceret er Consent Mode.

Google Analytics Consent mode

Google Analytics Consent mode giver mulighed for at indgive sidevisninger, handlinger og e-handelshandlinger uden at benytte cookies på brugerens enhed. Det betyder, at selvom en bruger ikke har givet tilladelse til at sætte cookies, så kan man stadig spore nogle handlinger.

Men uden sporingscookie kan Google Analytics ikke knytte sidevisninger og handlinger sammen til en session, og den vil heller ikke kunne afgøre, hvilken trafikkilde brugeren kommer fra.

Så med Consent Mode kan man spore trafikken uden at brugeren har givet tilladelse, men man kan ikke bruge den sporede trafik til særligt meget.

En af de interessante muligheder man kan bruge Google Analytics Consent Mode til, er at spore interaktioner med hjemmesidens cookie Consent Pop Up. Når en bruger endnu ikke har givet tilladelse til at sætte en cookie, kan vi bruge Consent Mode til at spore, at Pop Up-vinduet bliver vist, og man kan i den forbindelse ydermere spore, hvilke accepter brugeren giver. Det betyder, at man kan få statistik på, hvor mange der vælger ”accepter alle”, ”afvis alle” samt hvilke accepter brugeren giver, hvis de har valgmuligheder.

Brugere accepterer ikke altid cookies, hvorfor det er relevant at have overblik over, hvor meget trafik Google Analytics ikke har rettigheder til at spore.

Google Analytics 4

I slutning af 2020 lancerede Google Analytics deres version 4, i daglig tale kaldet GA4, og den har bragt en hel masse forandringer med sig. Det er en ny metode til at indsamle webtrafik på, så det er ikke muligt at hente historisk data med over i konto.

GA4 er en af de tiltag, som Google mener på sigt vil være en sporingsform, der kan udlede værdien af trafik, uden at en bruger har givet sin accept til, at der måtte sættes cookies på deres enhed.

En ny GA4 konto er en tom konto, som først skal til at indsamle data, så det er ikke en Google Analytics version, man bare lige skifter til. Heldigvis har Google Analytics gjort det muligt både at spore sin hjemmeside med gammel universalkonto og benytte ny GA4 sporing samtidigt. På den måde har man både historisk data i sin universalkonto, og den nye forbedrede sporingstype med GA4.

GA4 er lanceret, men mangler stadig meget arbejde i standardrapporterne, før den er lige så brugbar som en universalkonto. Til gengæld har Google Analytics indarbejdet maskinlæring ind i GA4, og med tiden har GA4 potentialet til at levere endnu mere værdifuld indsigt i trafikdata.