Digital strategi
Den digitale strategi kan give dig overblik og retning i en omskiftelig og hastigt vækstende digital verden, præget af hård konkurrence
HVORFOR ER EN DIGITAL STRATEGI VIGTIG?
E-handlen stiger ubetinget hvert eneste år. I 2020 landede det totale danske online forbrug af varer, services og rejser på 97,5 milliarder kroner. Den digitale strategi skal danne grundlag for din virksomheds online eksistens og sikre fremtidig vækst. Den digitale strategi skal hjælpe dig med at prioritere indsatser og budgetter i jagten på din virksomheds KPI’er og målsætninger.
FORSKELLIGE STRATEGIER TIL FORSKELLIGE VIKRSOMHEDER
Strategien afhænger i høj grad af om du driver en B2B-, B2C- eller e-commerce forretning. KompetenceKanalen arbejder som udgangspunkt med følgende strategier.
E-commerce strategien
Denne strategi er relevant for alle webshops og e-handelsvirksomheder, der ønsker at generere direkte omsætning online.
Om målet er at øge antal konverteringer, skabe ny omsætning, sikre højere genkøbsfrekvens, generobre tabte markedsandele eller sikre fremtidig omsætning, kan e-commerce strategien hjælpe din virksomhed. Her er det ikke nok kun at fokusere på høj volumen af trafik. Der er lige så essentielt, at arbejde med termer som konverteringsrate, afvisningsprocent, gns. ordre, tabt kurv mv.
E-commerce strategien vil ofte tage udgangspunkt i et mix af digitale markedsføringskanaler som eksempelvis SEO, Google Ads og SoMe annoncering
B2C - strategien
B2C-strategien er eksempelvis oplagt til alle servicevirksomheder, der ikke har et fysisk produkt. Det gælder også konsulentvirksomheder, SaaS-virksomheder og virksomheder i oplevelsesindustrien.
Hvad end du ønsker at brande din virksomhed via sociale medier, fange det opsøgende kundesegment på søgemaskinerne eller arbejde med e-mail marketing, kan B2C-strategien tilpasses til nøjagtig din virksomhed. Her er opgaven se på hvilke kanaler, der kan engagere kunderne til at vælge netop din virksomheds ydelser.
B2B - strategien
Alle business-to-business virksomheder, der ønsker at skabe flere leads og mere omsætning, bør definere en digital B2B strategi.
Denne strategi kortlægger, hvordan du kan markedsføre dig direkte mod beslutningstagere i de virksomheder, du ønsker at nå ud til. KompetenceKanalen hjælper din virksomhed med at bygge et inbound marketing setup, der tiltrækker og hjælper dine potentielle kunder igennem deres købsproces.
Denne strategi sikrer, at din salgsafdeling konstant har relevante og varme leads i pibelinen.
Go-to-market
Go-to-market strategien kan både være til helt nyopstartede virksomheder såvel som etablerede virksomheder, som ønsker at penetrere nye markeder.
Din positionering i markedet skal være rigtig første gang. Det er derfor afgørende at se på de geografiske, demografiske og konkurrencemæssige parametre, som vil skabe grundlag for hvilke digitale kanaler, du skal satse på indledningsvist.
I denne strategi afdækkes ligeledes, om der er et match mellem din virksomheds eksistensgrundlag og det marked du ønsker at indtræde i.
DIGITAL STRATEGI STEP-BY-STEP
FORMÅL - Hvad ønsker du at opnå med din digitale strategi?
Det er afgørende at kortlægge hoved- og delmål inden den digitale strategi fastlægges. Ønsker du at øge kendskabet til din forretning?
Ønsker du at nå mere effektivt ud til dine målgrupper? Driver du ikke nok trafik til dit site eller konverterer sitet ikke optimalt?
Hos KompetenceKanalen afdækker vi dine specifikke behov og bygger strategien heraf.
ANALYSE – Hvordan opnår du dine mål?
En grundig analyse bliver nøglen til succes med din markedsføringsinvestering. Her er KompetenceKanalens opgave at afdække din virksomheds forretningsmæssige og digitale potentiale. Det er afgørende både at se på det marked du befinder dig i og det datagrundlag din virksomhed allerede besidder.
Markedsanalyse
I markedsanalysen skal vi finde frem til de barrierer, der står vi vejen for dit vækstpotentiale. Vi researcher markedet, konkurrencesituation, kundesegmentet og finder frem til hvilke kanaler vi bør satse på. I markedsanalysen afsøges de demografiske og geografiske forhold. Herfra defineres målgrupper, konkurrenter, kunderejse, etc. Ud fra denne data bygges strategien der skal sikre din virksomhed nye markedsandele såvel fastholdelse af eksisterende.
Performanceanalyse
Her er opgaven at analysere det eksisterende datagrundlag, det digitale udgangspunkt og det digitale vækstpotentiale. Via analyseværktøjer som Google Analytics, får vi svar på, hvordan din hjemmeside eller webshop performer. Her ser vi nærmere på hvilken trafik, der er mest værdiskabende for din forretning. Vi får udpeget hvilke parametre, der begrænser potentialet for nå målsætningerne og skabe indtægtsgivende trafik. Her kan nøgletermer som konverteringsrater, bounce rate, sessionsvarighed mv. give os et værdifuldt indblik. Med en grundig performanceanalyse sikrer vi, at markedsføringsindsatsen får et optimalt fundament at bygge videre på.
Budgettering – Hvordan prioriterer jeg mit marketingsbudget?
At prioritere marketingsbudgetter optimalt, er udfordrende for rigtig mange virksomheder. Fejlinvesteringer kan være fatale for virksomhedens resultat og likviditet. Det er afgørende at budgettet fastsættes og forventningsafstemmes ud fra data, så ROI’en bliver så troværdig som muligt.
KompetenceKanalen hjælper dig med at fastsætte realistiske og konkurrencedygtige budgetter ud fra din målsætning. Vi tilpasser samtidig vores udgifter til de ressourcer, du selv har in-house. Det betyder, at i de tilfælde hvor budgettet er begrænset, bruger du kun penge på de specifikke tiltag, der ligger uden for dit eget kompetenceniveau.
Du kan med andre godt søsætte ”den forkromede løsning” med mindre budgetter, hvis du er villig til at være aktivt med i processen.
EKSEKVERING – Hvordan kommer vi i gang?
På baggrund af analyserne og budgetterne udformer KompetenceKanalen en komplet procesplan, der giver dig et overblik over tiltag og implementeringer, der skal foretages i opstartsfasen, såvel som løbende. Herfra starter det reelle arbejde.
Ønsker du at være en aktiv del af processen og lære mere om digital markedsføring, laver KompetenceKanalen skræddersyede handlingsplaner og guides til dig eller din interne marketingsafdeling. Uden de løbende optimeringer, vil markedsføringsindsatsen kun have en midlertidig effekt.
For at sikre vedvarende vækst foreligger der en konstant overvågning og analyse af indsatsen og resultaterne med efterfølgende optimeringer. Dette medfører nye tiltag og strategier, der sikrer at din virksomhed både fastholder og erobrer nye markedsandele.