Søgemaskineoptimering Aarhus

Marketing Automation

Som navnet antyder, handler marketing automation i bund og grund om at automatisere sin markedsføring, så de rette budskaber, når de rette personer på det rette tidspunkt. Og det er netop det, marketing automation kan, når det er gjort rigtigt. Derfor er marketing automation et yderst effektivt værktøj, som både kan være med til at opnå et bredere kendskab til din virksomhed, skabe et bedre sammenspil mellem marketing og salg og generelt få mere ud af din trafik og dine leads.

MARKETING AUTOMATION I FLERE STØRRELSER

Marketing automation er et begreb, der er svært at rumme - for det kan være mange ting. I særdeleshed drejer det sig om automatisering af email kampagner, men det er også stærkt koblet til og arbejder i mange tilfælde i sammenspil med: SoMe, SEO, Content Marketing, Ads, dit CRM og din salgsafdeling. Marketing automation kræver derfor et indgående kendskab og en strategisk indsigt i mange forskellige marketingdiscipliner.

Marketing automation kan være mange størrelser, og hvad der er det rette for jer, afhænger af jeres virksomhed, målgruppe og ambitioner. Det kan både være som et supplement til jeres manuelt udsendte nyhedsbreve og en del af en større marketing setup til markedsføring af et komplekst produkt eller service.

Uanset jeres behov, så kan vi skræddersy en løsning til jer. 

Kontakt os og hør mere 

DET HELE STARTER MED INDSAMLING AF LEADS

Når du først har fået kundens opmærksomhed (gennem annoncer, SEO eller lignende) er første skridt til et succesfuldt marketing automation-setup indsamling af leads. For når vi har indsamlet informationer (herunder emailadresse) på de rette personer, kan vi emaile dem og følge dem til dørs med personligt og tilpasset indhold - hele vejen fra erkendelse af behov, til køb og efter køb.

Et lead kan indsamles flere steder i kunderejsen, og hvornår oplysningerne gives afhænger af den enkelte bruger. Jo før jo bedre, for så kan man bearbejdere, levere personaliseret indhold og gøre brugeren købsklar - men uanset hvornår et lead indsamles, skal du gerne være til stede under hele kunderejsen, der hvor kunden befinder sig (i søgemaskinerne, via annoncer m.m.).

Der findes i dag flere måder, hvorpå man kan indsamle leads. Herunder popups, sliders og formularer på hjemmesiden og lead-ads på sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn). Uanset hvilken metode, du ønsker at bruge, kræver det også oftest en form for leadmagnet for at få folk til at afgive deres oplysninger. Det kan f.eks. være:

  • Et godt nyhedsbrev eller fordelagtig kundeklub
  • Et tilbud, rabat, gave eller lignende
  • Gratis tips og tricks
  • En e-bog, whitepaper eller lignende 

Altså noget man ikke bare lige kan få andre steder eller Google sig frem til, og derfor er villig til at afgive sine oplysninger for at få.

AUTOMATISERING AF E-MAIL MARKETING

Som tidligere nævnt er marketing automation i stor stil forbundet med automatisering af email kampagner. For når du først har fået et lead ind, skal dine emails og serier af emails sættes op, så de udsendes automatisk på baggrund af den enkelte brugers oplysninger og adfærd. Her taler vi både hvilke budskaber, der sendes, hvordan de leveres rent indholdsmæssigt, og hvornår de sendes. Dette kan afhænge af blandet andet:

  • Informationer om brugeren (navn, interesser, adresse, firmanavn, firmastørrelse m.m.)
  • Leadscoring (en score fra 0-x, som indikerer et leads værdi, og hvor købsklar de er)
  • Aktivitet (besøg på bestemte sider eller antal sider, interaktion med de modtagne mails m.m.)
  • Udfyldning af formularer på hjemmeside eller ads

For blot at næve nogle.

Hvad dine emails og email kampagner skal sendes på baggrund af, afhænger selvfølgelig af jeres virksomhed og jeres kunders købsrejse. Vigtigt er, at du sørger for at dække hele kundens købsrejse ind, så de får den rette information på det rette tidspunkt. Både før, under og efter køb.

PESONALISERET MARKEDSFØRING OG INDHOLD

Udover at du med marketing automation kan sørge for, at de rette brugere får det rette information på det rette tidspunkt, kan du med marketing automation også sørge for, at dit budskab leveres på bedste vis og personligt helt ned til den enkelte bruger og deres kunderejse. Altså en-til-en marketing. Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke.

Et af de mest simple eksempler på personaliseret indhold i emails er dit navn skrevet i emailen. Det kender du sikkert? Du kender sikkert også, at du modtager en email om, at du skal huske at gennemføre dit køb med X og Y produkter, kort efter at have forladt en fyldt kurv på en webshop.

Det er personaliseret og automatiseret markedsføring i sin simpleste form, og det er nærmest kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad der ellers kan lade sig gøre.

Skal vi hjælpe dig med Marketing Automation?  

MARKETING AUTOMATION SOFTWARE

Marketing automation software er systemet, der gør det hele muligt. Det er systemet, der binder informationerne sammen og holder styr på dine leads, deres oplysninger, udsender emails m.m. Og ligesom med alt andet software, er der et væld af muligheder inden for marketing automation software - både mere simple systemer, som kan det vigtigste og mest basale og større komplette all in one marketing platform løsninger, som både fungerer som CRM, rapporteringsværktøj m.m.

Af marketing automation software er blandt andet at nævne:

  • HubSpot
  • SharpSpring
  • ActiveCampaign
  • Sendinblue
  • Mailchimp

Og mange flere. Hvilket I skal vælge, afhænger igen af jeres behov.

VIL I I GANG MED MARKETING AUTOMATION?

Som tidligere nævnt, kræver marketing automation meget viden om flere forskellige marketing metoder og en stor strategisk indsigt. Men når det er gjort rigtigt, er det virkelig noget, der kan mærkes på bundlinjen.

Heldigvis for dig, er vi eksperter inden for marketing automation, og vi kan hjælpe dig med alt lige fra rådgivning til eksekvering og herunder blandt andet:

  • Marketing automation strategi
  • Opsætning af marketing automation software
  • Opsætning og udarbejdelse af emails
  • Indsamling af leads og list building
  • Analyse, optimering og test af kampagner og emails

Så: Vil I i gang med marketing automation eller bare høre mere herom, så kontakt os på 7070 2080.

Kompetencekanalen A/S
  • Red Barnet erhvervspartner
  • Red Barnet erhvervspartner
  • Gazelle 2016
  • FDIH partner
  • Gazelle 2015
  • Gazelle 2016

KompetenceKanalen A/S © 2019
Store Torv 5 - DK 8000 Aarhus C
CVR: 32 65 33 08
Telefon: 7070 2080