Marketing Automation

Som navnet antyder, handler marketing automation i bund og grund om at automatisere sin markedsføring, så de rette budskaber når de rette personer på det rette tidspunkt. Og det er netop det, marketing automation kan, når det gøres rigtigt.

Marketing automation et yderst effektivt værktøj, som både kan være med til at opnå et bredere kendskab til din virksomhed, skabe et bedre sammenspil mellem marketing og salg og generelt få mere udbytte af din trafik og dine leads.

Marketing automation i flere størrelser

Marketing automation er et begreb, der er svært at rumme, da det favner over flere områder. I særdeleshed drejer det sig om automatisering af email kampagner, men det er også stærkt koblet til og arbejder i mange tilfælde i sammenspil med: SoMe, SEO, Content Marketing, Ads, dit CRM og din salgsafdeling. Effektiv Marketing automation kræver derfor et indgående kendskab og en strategisk indsigt i mange forskellige marketingdiscipliner.

Marketing automation fås i mange størrelser. Hvad der er det rette for jer, afhænger af jeres virksomhed, målgruppe og ambitioner. Det kan både være som et supplement til jeres manuelt udsendte nyhedsbreve eller det kan være en del af et større marketing setup til markedsføring af et komplekst produkt eller service.

Uanset jeres behov, står vi klar til at skræddersy den helt rigtige løsning for jer!

Det hele starter med indsamling af leads

Når du først har fanget kundens opmærksomhed (gennem annoncer, SEO eller lignende) er første skridt til et succesfuldt marketing automation-setup indsamling af leads. For når vi har indsamlet informationer (herunder emailadresse) på de rette personer, kan vi emaile dem og følge dem til dørs med personligt og tilpasset indhold – hele vejen fra erkendelse af behov, til køb og efter køb.

Et lead kan indsamles flere steder i kunderejsen, og hvornår oplysningerne gives afhænger af den enkelte bruger. Jo før, jo bedre, for så kan man bearbejde, levere personaliseret indhold og gøre brugeren købsklar. Men uanset hvornår et lead indsamles, skal du gerne være til stede under hele kunderejsen, lige der hvor kunden befinder sig (i søgemaskinerne, via annoncer m.m.).

Der findes i dag flere måder, hvorpå man kan indsamle leads. Herunder popups, sliders, formularer på hjemmesiden og lead-ads på sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn). Uanset hvilken metode du ønsker at bruge, kræver det oftest en form for leadmagnet for at få folk til at afgive deres oplysninger.

Når du først har fanget kundens opmærksomhed (gennem annoncer, SEO eller lignende) er første skridt til et succesfuldt marketing automation-setup indsamling af leads. For når vi har indsamlet informationer (herunder emailadresse) på de rette personer, kan vi emaile dem og følge dem til dørs med personligt og tilpasset indhold – hele vejen fra erkendelse af behov, til køb og efter køb.

Et lead kan indsamles flere steder i kunderejsen, og hvornår oplysningerne gives afhænger af den enkelte bruger. Jo før, jo bedre, for så kan man bearbejde, levere personaliseret indhold og gøre brugeren købsklar. Men uanset hvornår et lead indsamles, skal du gerne være til stede under hele kunderejsen, lige der hvor kunden befinder sig (i søgemaskinerne, via annoncer m.m.).

Der findes i dag flere måder, hvorpå man kan indsamle leads. Herunder popups, sliders, formularer på hjemmesiden og lead-ads på sociale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn). Uanset hvilken metode du ønsker at bruge, kræver det oftest en form for leadmagnet for at få folk til at afgive deres oplysninger.

Det kan f.eks. være

  • Et godt nyhedsbrev eller fordelagtig kundeklub

  • Et tilbud, rabat, gave eller lignende

  • Gratis tips og tricks

  • En e-bog, whitepaper eller lignende

Altså noget man ikke bare lige kan få andre steder eller Google sig frem til, og derfor er villig til at afgive sine oplysninger for at få.

Hvad dine emails og email kampagner skal sendes på baggrund af, afhænger selvfølgelig af jeres virksomhed og jeres kunders købsrejse. Vigtigt er det, at du sørger for at dække hele kundens købsrejse, så de får den rette information på det rette tidspunkt. Både før, under og efter køb.

Automatisering af email marketing

Som tidligere nævnt er Marketing Automation i stor stil forbundet med automatisering af email kampagner. For når du først har fået et lead ind, skal dine emails og serier af emails sættes op, så de udsendes automatisk på baggrund af den enkelte brugers oplysninger og adfærd. Her taler vi både hvilke budskaber, der sendes, hvordan de leveres rent indholdsmæssigt, og hvornår de sendes. Dette kan afhænge af blandet andet:

  • Informationer om brugeren (navn, interesser, adresse, firmanavn, firmastørrelse m.m.)

  • Leadscoring (en score fra 0-x, som indikerer et leads værdi, og hvor købsklare de er)

  • Aktivitet (besøg på bestemte sider eller antal sider, interaktion med de modtagne mails m.m.)

  • Udfyldning af formularer på hjemmeside eller ads

For blot at næve nogle.

Personaliseret markedsføring og indhold

Udover at du med marketing automation kan sørge for, at de rette brugere får det rette information på det rette tidspunkt, kan du med marketing automation også sørge for, at dit budskab leveres på bedste vis og personligt helt ned til den enkelte bruger og deres kunderejse. Altså en-til-en marketing. Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke.

Et af de mest simple eksempler på personaliseret indhold i emails er dit navn skrevet i emailen. Det kender du sikkert? Du genkender sikkert også, at du sommetider modtager en email om, at du skal huske at gennemføre dit køb med X og Y produkter, kort efter at have forladt en fyldt kurv på en webshop.

Det er personaliseret og automatiseret markedsføring i sin simpleste form, og det er nærmest kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad der ellers kan lade sig gøre.

Udover at du med marketing automation kan sørge for, at de rette brugere får det rette information på det rette tidspunkt, kan du med marketing automation også sørge for, at dit budskab leveres på bedste vis og personligt helt ned til den enkelte bruger og deres kunderejse. Altså en-til-en marketing. Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke.

Et af de mest simple eksempler på personaliseret indhold i emails er dit navn skrevet i emailen. Det kender du sikkert? Du genkender sikkert også, at du sommetider modtager en email om, at du skal huske at gennemføre dit køb med X og Y produkter, kort efter at have forladt en fyldt kurv på en webshop.

Det er personaliseret og automatiseret markedsføring i sin simpleste form, og det er nærmest kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad der ellers kan lade sig gøre.

Marketing automation software

Marketing automation software er systemet, der gør det hele muligt. Det er systemet, der binder informationerne sammen og holder styr på dine leads, deres oplysninger, udsender emails m.m. Og ligesom med alt andet software, er der et væld af muligheder inden for marketing automation software – både mere simple systemer, som kan det vigtigste og mest basale og større komplette all in one marketing platform løsninger, som både fungerer som CRM, rapporteringsværktøj m.m.

Af marketing automation software er blandt andet at nævne:

  • Marketing automation strategi

  • Opsætning af marketing automation software

  • Opsætning og udarbejdelse af emails

  • Indsamling af leads og list building

  • Analyse, optimering og test af kampagner og emails