Logisk og semantisk hjemmesidestruktur samt underinddeling af sider, indhold, hjemmesidens hastighed, annotering af indhold og helt ned til strukturen af selve koden på hjemmesiden, er nogle af de ting der er vigtige der rigtig kan hjælpe med at lande de bedre placeringer i søgeresultaterne.
Hos KompetenceKanalen tilbyder vi alle vores kunder en teknisk analyse af din hjemmeside, ved tilkøb af vores SEO produkt. I analysen gennemgår vi hjemmesidens tekniske opbygning i dybden og kommer med forslag til hvordan hvert punkt kan optimeres mod den bedst mulige indeksering.
SEO og teknisk SEO
Ved søgemaskineoptimering sørger man for alt det synlige på ens hjemmeside spiller rigtigt. Det gælder for eksempel sidetitler (title-tag), sidebeskrivelse (meta-description) og selv teksten der står på de enkelte sider.
Ved teknisk SEO kigger man på alt det der ikke umiddelbart er synligt for brugere, men som gør at søgemaskinerne kan indeksere ens hjemmeside korrekt.
Google og andre søgemaskiner vil gerne give deres brugere (de søgende) den bedste oplevelse og de bedste resultater af deres forespørgsler. Af denne grund bliver hjemmesider gennemgået for en lang liste af faktorer, nogle som er kendte og nogle som ingen, uden for Google, ved hvad er.
Nogle faktorer er baseret på brugeroplevelse af en hjemmeside, hvor hurtig den er som eksempel, andre er baseret på om søgemaskinerne har adgang til de enkelte sider, om de kan forstå dem, og om de er fyldestgørende i deres information.
Teknisk søgemaskineoptimering kan være forskellen på en hjemmeside der rangerer godt og en hjemmeside der slet ikke kan findes i søgeresultaterne.
Indeksering og blokering
For at en hjemmeside kan indekseres, skal den være tilgængelig for søgemaskinerne. Det ses nogle gange at nye hjemmesider, eller gamle for den sags skyld, ikke kan indekseres da søgemaskinerne bliver forment adgang gennem en “robots.txt” fil, eller andre metoder, som ligger i roden af ens hjemmeside (ikke alle sider har en).
Vigtige ressourcer som CSS og JavaScript filer kan ligeledes være blokeret, hvilket gør at søgemaskinerne ikke vil indlæse disse under indeksering af hjemmesider, og dermed ikke få det fulde billede af hvordan ens hjemmeside ser ud. Det kan selvfølgelig have en negativ effekt på ens rangering, ikke at give søgemaskinerne fuld adgang til ens hjemmeside.
Ikke alle undersider på ens hjemmeside bør indekseres
Som eksempel, har man en kategori med både filtrering og sorteringer, skaber dette ofte nye adresser, som kan bruges til at tilgå en specifik filtrering eller sortering direkte.
Eksempel
example.com/kategorinavn?sortering=navn&vej=faldende&type=bluser
Den røde tekst ovenfor viser et eksempel på filter- og sorteringsparametre, som skaber en ekstra URL uden noget nyt indhold. Der vil typisk også være den samme kategoribeskrivelse på disse sider, og har man mange filtermuligheder, vil alle kombinationer af filter- og sorteringsparametre kunne indekseres. Dette kan skabe tusindvis af adresser uden unikt indhold, som kan gå ud over indeksering af nyoprettede sider og / eller produkter, foruden at skabe andre problematikker.