Linkbuilding er i konstant udvikling, og har været det i mange år. Tilbage i 2012 lancerede Google deres banebrydende Penguin algoritme, der satte en ny standard for, hvordan linkbuilding skulle gribes an. Det var pludselig ikke blot et spørgsmål om kvantiteten af links, men i højere grad kvaliteten af de indgående links til ens hjemmeside. Dette er fortsat en af de vigtigste faktorer, når vi i dag taler linkbuilding.
På trods af at dette måske lyder forholdsvist simpelt, er linkbuilding stadig den dag i dag, det der oftest gør udfaldet på om en side ligger i top 3 eller på side 2 i Googles søgeresultater. Har man et stort netværk, kan man med fordel drage nytte af dette, og forhøre sig hos sine leverandører og lignende, om de vil starte med at linke for at opnå en højere rangering i søgemaskinerne.
Det er således omkring linkbuilding, at et bureausamarbejde kan være rigtig givtigt.
Hvis vi ser på linkbuilding, så kan det opdeles i to typer
Ekstern linkbuilding
Ekstern linkbuilding handler om at finde hjemmesider, der formidler information indenfor din egen branche, eller der, igennem omtale, kan gavne din forretning. Sælger du eksempelvis træ, så vil det være en god idé at få tømrere, der har handlet hos dig, til at linke til din hjemmeside, da det både fungerer som et kvalitetsstempel, og ligeledes fordi du på den måde kan lukrere på deres kunder. Hvis en af tømrernes kunder selv ønsker at købe træ, men ikke ved hvor, så vil personen, helt naturligt, kontakte en ekspert, for at blive rådgivet om, hvor personen skal eventuelt kunne henvende sig.
Ekstern linkbuilding opstår ofte, når nogen skaber noget unikt, som andre har lyst til at dele med bekendte eller samarbejdspartnere. Hvis vi fortsat tager udgangspunkt i træverdenen, så kunne et eksempel være en artikel, du har fundet, der indeholder en række brugbare informationer omkring forskellige træsorter. Det kan ligeledes være en mere omfattende rapport, der forklarer om kan have indvirkning på fremtiden eller en ny teknologi.
Indenfor ekstern linkbuilding findes der flere typer links. Naturlige links og sponsorerede links. Begge typer er en del af ekstern linkbuilding, men de naturlige links er de bedste af have, da disse opstår naturligt og uden opfordring og sidst men ikke mindste fordi de får dem uden at betale for dem. Naturlige links opstår, som nævnt i ovenstående afsnit, hvis du skaber unikt indhold, andre ønsker at dele og derved linker til dit indhold. Sponsorerede links er, som navnet hentyder til, noget du betaler for. Det kunne eksempelvis være en fra et linkbuilding netværk du køber dig ind i. Det kunne være at få en blogger indenfor din branche, til at omtale dig. Sponsorerede links opstår på din egen opfordring og er derfor ikke naturlige.
Ekstern linkbuilding opstår ofte, når nogen skaber noget unikt, som andre har lyst til at dele med bekendte eller samarbejdspartnere. Hvis vi fortsat tager udgangspunkt i træverdenen, så kunne et eksempel være en artikel, du har fundet, der indeholder en række brugbare informationer omkring forskellige træsorter. Det kan ligeledes være en mere omfattende rapport, der forklarer, om det kan have indvirkning på fremtiden eller om en ny teknologi, eller lignende.
Indenfor ekstern linkbuilding findes der flere typer links. Naturlige links og sponsorerede links. Begge typer er en del af ekstern linkbuilding, men de naturlige links er de bedste af have, da disse opstår naturligt og uden opfordring og sidst men ikke mindste fordi man kan få dem uden omkostning. Naturlige links opstår, som nævnt i ovenstående afsnit, hvis du skaber unikt indhold, andre ønsker at dele og derved linker til dit indhold. Sponsorerede links er, som navnet hentyder til, links du betaler for. Det kunne eksempelvis være en fra et linkbuilding netværk du køber dig ind i. Det kunne være at få en blogger indenfor din branche til at omtale dig. Sponsorerede links opstår på din egen opfordring og er derfor ikke naturlige.
Intern linkbuilding
Intern linkbuilding handler om at øge brugervenligheden på din hjemmeside, men kan ligeledes have en positiv indvirkning på dine organiske placeringer. Hvis du prøver at sætte dig i dine besøgenes sted og overvejer hvilke sider, der ville være relevante for dem, efter at have besøgt en side, så simplificerer du navigationen på din side, men kan ligeledes lede dem videre ind på andet relevant indhold på din side. Det er den samme metodik, der bruges mange andre steder indenfor salg, hvorfor det selvfølgelig også bør være til stede på din hjemmeside.
Overordnet set gælder det om, at blive ved med at servere relevant indhold for dine brugere, så de bliver længere på din side, og derved øger du chance for at de handler hos netop dig.