Indvirkningen på nærtliggende og meget adfærdslignende nationer som England og Tyskland, tydeliggør, hvilket indflydelse Amazon kan få på de danske webshops, når den indtager Danmark.
Amazons andele i verden
Amazons markedsandele i Tyskland er kun opadgående. I 2019 udgjorde Amazon 27 % af det samlede onlinesalg. I UK har de ligeledes 30% af den samlet markedsandel. Til sammenligning har Tesco omkring 5%.
Til højre ses de 14. største online markeder i Europa. De gule markerede nationer, er markeder Amazon har indtaget.
Med udgangspunkt i at Amazon har valgt at indtage Sverige, må vi antage at de snarest kigger imod resten af norden, som udgør hele 8,8% af alt online salg i Europa.
Amazon andel af online salg i %
Amazon vs. Google
Både Google og Amazon er søgemaskiner. Den store forskel er, at Amazon er en intern markedsplads, mens Google er en ekstern søgemaskine. Kort fortalt betyder det, at når en forbruger søger efter et produkt på Google, søger de på hele internettet, mens de på Amazon kun søger på Amazons egen markedsplads. Google er altså en søgemaskine rettet mod informationssøgning og produkter, mens Amazon kun er rettet mod produktsøgninger.
Dvs. forbrugeren ofte er mere produktorienteret og dermed længere i købsprocessen, når de søger på Amazon.
Man vil derfor, i de fleste tilfælde, opleve en højere konverteringsrate på Amazon end på Google.
Som webshopejer, vil det være relevant at overveje, hvad Amazon har, eller kan få, af indflydelse på netop din virksomhed.