Server-side tracking

Server-side tracking er en nyere teknologi, der gør det nemmere at indsamle data på de brugere der besøger dit site. Google har bygget en server version af tag manager, som giver mulighed for at kører tag manager scripts fra ens egen server og eget subdomæne.


Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo

Effektiv datasporing

Ved server-side tracking flytter man sporing fra brugerens enhed til ens egen server og det giver sporingsplatforme som Google Analytics, Facebook og Google Ads meget mere retvisende data. Med mere retvisende data kan man nemmere vurdere om ens kampagner er rentable og samtidig giver det algoritmerne bedre data at byde ud fra. Dette medvirker til lavere klikpriser og gør at klik budgettet går til de brugere med mest købspotentiale.

Server-side tracking vs traditionel tracking

De fleste websider har indtil nu benyttet sig af traditionel tracking, også kendt som client-side tracking. Client-side tracking er baseret på indsamling af brugerdata via brugerens enhed, hvor trafikken indberettes direkte til sporingsplatformene. Modsat traditionel tracking er server-side tracking baseret på indsamling af data fra egen server, hvor trafikken derfra indberettes til sporingsplatformene.

Hvorfor søgemaskineoptimering?

Når alt kommer til alt handler søgeoptimering om synliggørelse. Og netop synliggørelse er afgørende for enhver virksomhed, næsten uanset hvilken branche den befinder sig i. Om du er en lille malervirksomhed i Aarhus, eller om du repræsenterer en stor global virksomhed.

At være synlig som virksomhed er vigtigt, uanset om du har en fysisk eller en webbaseret butik. Hvis kunderne ikke kan finde dig, kan de heller ikke handle hos dig. Og hvad nytter det at have en smuk brugeroptimeret hjemmeside med absolut fremragende produkter eller ydelser til konkurrencedygtige priser, hvis ingen potentielle kunder har en chance for at vide det?

SEO øger omsætningen SEO øger tilstrømningen af trafik til din side. Trafik i sig selv er ikke nødvendigvis kilden til mere omsætning. Det afgørende er baggrunden for trafikken.

Hvorfor blev brugeren ledt ind på domænet og hvad ledte brugeren derind? Med søgemaskineoptimering får man fat i de forbrugere som på eget initiativ har søgt efter de produkter eller ydelser, man som virksomhed tilbyder. De besøger siden på præcis det tidspunkt hvor det er relevant for dem (og dermed også for dig).

Men er søgeoptimering ikke noget jeg selv kan klare?

Jo, så absolut! Spørgsmålet er hvilket niveau, du kan gøre det på. I bund og grund er søgemaskineoptimering blot en påvirkningsproces. Fjerner vi første del af ordet, står vi tilbage med ordet ”optimering” og det er i sig selv et relativt begreb; du kan selv optimere, men professionelle kan optimere mere end du selv kan. Og blandt de professionelle er der også forskel på optimeringsgraden. Der skal ikke herske tvivl om, at kompetenceniveauet varierer fra udbyder til udbyder.

Hvorfor benytte server-side tracking?

Det er de seneste par år blevet sværere for websteder at spore data på deres besøgende. Her er der flere faktorer der spiller ind, men særligt de 3 nedenstående har haft en betydelig rolle i at forhindre datasporing af brugerne.

På baggrund af ovenstående kan vi altså konkludere, at det er blevet markant sværere at opnå indsigt i vigtig information som brugernes onlineadfærd, kunderejse og købsproces via traditionel sporing.

Dette er alt sammen data, der kan være værdifuld for din forretning og på sigt kan hjælpe med at optimere din hjemmeside, forbedre brugeroplevelsen, øge dit performance niveau og ultimativt skabe flere konverteringer.

Som webshop kan det eksempelvis være enormt frustrerende, hvis man ikke kan se, om de 427 transaktioner der fremgår i backend, er kommet gennem ens Facebook kampagne eller de Google annoncer man har opsat. Det er her server-side tracking kommer ind i billedet, da man med denne form for tracking, rent faktisk kan få adgang til informationer som disse.

Derfor er server-side tracking smart

Server-side tracking er smart, da data ikke længere indsamles via brugerens enhed men derimod ens egen server. Man slipper derfor for eventuelle blokeringer fra adblockers, cookie consent og Intelligent Tracking Prevension, da vi hverken benytter cookies på brugerens enhed eller skaber direkte kommunikation mellem brugerens enhed og sporingsplatforme.