Der er nærmest ingen grænser for, hvad folk vil inspireres af – madlavning, boligindretning, personlig stil og rejsedestinationer for blot at nævne nogle stykker. Dette gør Pinterest til en fantastisk platform for virksomheder, som forstår at inspirere med visuelle virkemidler
Pinterest er, kort fortalt, bygget op omkring idéen om en ’digital opslagstavle’, hvor brugerne kan pinne virksomheders opslag til deres egne tavle.
Ifølge den seneste rapport fra DR Medieforskning er det 5 % af den danske befolkning, der dagligt benytter Pinterest. Det lyder måske ikke af meget, men formår du at benytte platformen optimalt, er det en yderst skarp og engageret brugerskare, du finder her. Til sammenligning er det 6 % af danskerne, der dagligt benytter LinkedIn.
Hos KompetenceKanalen A/S arbejder vi med Social Media som en vigtig del af den digitale strategi, og vi er derfor en ideel samarbejdspartner, hvis du vil i gang med annoncering på Pinterest.
Kundens behov i første række
Selvom mange virksomheder ser Pinterest som en ekstra salgskanal, så er den mest effektive vej til succes på platformen at sætte dine kunders behov først.
Inden du beslutter, hvorvidt din virksomhed skal benytte Pinterest, kan du foretage en adfærdsanalyse af dine målgrupper og lægge en strategi for, hvordan du bedst muligt skaber relevans for dine følgere med organiske opslag.
Når du har den organiske kommunikation på plads, kan du begynde at tænke på den betalte annoncering, som skal følge samme stil og bruge samme virkemidler.
Hvis du formår at kombinere en stærk organisk strategi med en lignende betalt strategi, kan du opnå meget mere end bare visninger, Pins og nye følgere.
Du kan f.eks. også opnå:
Tag derfor stilling til, hvordan du kan inspirere dine målgrupper og splitteste på forskellige muligheder i de organiske opslag. Find ud af, hvilke virkemidler (billeder, video mv.) din målgruppe responderer på og tag denne viden med, når du skal producere annoncer.
Pinterest annoncer i praksis
Pinterest er et sted, hvor brugerne kommer for at blive inspirerede, og dette gør platformen til et ideelt sted at påvirke købsrejsen. Ifølge Pinterests egne data er det hele 83 % af de ugentlige Pinners, der har foretaget et køb på baggrund af Pins, de har set fra brands. Derfor bør annoncering være en vigtig del af virksomhedernes strategi, hvis den ønsker at være tilstede på Pinterest.
Selve annonceringsdelen og annonceplatformen minder om det, vi allerede kender fra Facebook og Google: Pinterest anses som et socialt medie som Facebook, men fungerer samtidig også som en søgemaskine på samme måde som Google.