Push marketing vs. Pull marketing

Her vil vi belyse Push marketing vs. Pull marketing og forhåbentlig skabe forståelse for de to begreber. Den egentlige betydning af Pull Marketing og Push Marketing debatteres en del, da folk i mange tilfælde har forskellige opfattelser af de to strategier.

Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo

Push marketing

Push marketing (også kaldet Interruption Marketing) handler overordnet om at få varen ud til kunden. Det er alle de reklamer vi får smidt i hovedet i vores dagligdag. Det kan være tv-reklamer, annoncer i aviser og dagblade, eller bannere på siden af busserne, på nettet eller blafrende bag en flyvemaskine. Push marketing handler om at skabe eller påvirke et købsbehov, typisk ved at afbryde forbrugeren i det denne har gang i. Og det kan gøres med stor succes!

Push marketing bruges også til målrettede branding kampagner, der har til formål at øge kendskabsgraden til en virksomhed, et produkt, en ydelse, eller måske en person, som vi ofte ser det under valgkampe. Push marketing er oplagt, ja nærmest nødvendigt, hvis man skal lancere et nyt produkt, som folk ikke har noget kendskab til endnu.

Pull marketing

Pull marketing handler overordnet om at få kunden til varen. Med Pull marketing stiller man sig som virksomhed til rådighed for den potentielle kunde. Man gør virksomheden, produktet, ydelsen, personen, eller budskabet interessant for forbrugeren.

Ved Pull Marketing er det alene forbrugeren der afgør hvad der efterspørges, hvornår, under hvilke omstændigheder osv. Forbrugeren er ikke ledt til din virksomhed, fordi du har råbt dit navn højt, men fordi de har søgt det du tilbyder. Kigger vi på online markedsføring, findes der flere medier der kan betragtes som Pull Marketing. En klassiker er De Gule Sider, hvor forbrugerne gennem mange år har kunnet finde virksomheder indenfor mange forskellige brancher. I dag er det dog i langt højere grad søgemaskiner og branchedatabaser eller portaler, der benyttes.

Markedsføring på søgemaskiner

KompetenceKanalen A/S arbejder med søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering er markedsføring på søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo, AOL osv. Søgemaskineoptimering handler om at være der for de forbrugere der har en interesse eller et købsbehov og karakteriseres derfor som Pull Marketing. Med organisk søgemaskineoptimering sørger vi for at dine potentielle kunder finder din hjemmeside, netop på det tidspunkt, hvor de har et defineret behov og på eget initiativ søger for at få det dækket.