B2B Marketing

Når man i højere grad skal interagere med andre virksomheder, er det vigtigt din B2B strategi virker professionel hvorfor en kompetent eksekveringsstrategi kan være nødvendig. Der er mange muligheder for at målrette ens B2B markedsføring til de rigtige beslutningstagere. Udfordringen ved B2B salg er typisk, at købsprocessen er længere, end hvad vi kender fra B2C, hvorfor det er vigtigt løbende at tilpasse sin B2B markedsføring.

Det handler helt konkret om, at generere varme leads til din virksomhed hvilket typisk gøres gennem synliggørelse på de korrekte salgskanaler. Typisk ser man at den mest effektive B2B marketing strategi bliver udrullet gennem Inbound marketing og (INTERNAL LINK: leadgenerering), men der er også andre muligheder, hvilket KompetenceKanalen står klar til at rådgive dig omkring.

Hvad er Inbound marketing?

Inbound marketing er nok et af de største buzzwords inden for marketingsbranchen. Det er i korte træk processen for, at man via marketingstiltag får potentielle kunder til selv at tage kontakt, fremfor at man tidligere har været ude og jagte kunder, eksempelvis via opsøgende salg.

Inbound marketing handler om at tiltrække og hjælpe potentielle kunder i gennem deres købsproces. Oftest vil man tiltrække besøgende til ens hjemmeside via sociale medier eller Google, hvorefter man vil engagere dem med relevant og værdifuldt content, såsom Whitepapers, blogindlæg og livechat. Når de er konverteret til kunder, handler det om at hjælpe og skabe en højere værdi for kunden, end de havde forventet, så de får lyst til at promovere jeres produkt til nye potentielle kunder i deres netværk.

Inbound marketing har rigtig mange former og facetter. Derfor er der heller ikke et klart facit til, hvad det er for netop jeres virksomhed, eller hvad det kan blive til. Der er efterhånden skrevet tykke bøger om begrebet. Vi har derfor forsøgt at koge det ned i de følgende afsnit.

Historien om Inbound marketing