B2B Marketing

Når man i højere grad skal interagere med andre virksomheder, er det vigtigt din B2B strategi virker professionel hvorfor en kompetent eksekveringsstrategi kan være nødvendig. Der er mange muligheder for at målrette ens B2B markedsføring til de rigtige beslutningstagere. Udfordringen ved B2B salg er typisk, at købsprocessen er længere, end hvad vi kender fra B2C, hvorfor det er vigtigt løbende at tilpasse sin B2B markedsføring.

Det handler helt konkret om, at generere varme leads til din virksomhed hvilket typisk gøres gennem synliggørelse på de korrekte salgskanaler. Typisk ser man at den mest effektive B2B marketing strategi bliver udrullet gennem Inbound marketing og (INTERNAL LINK: leadgenerering), men der er også andre muligheder, hvilket KompetenceKanalen står klar til at rådgive dig omkring.

Hvad er Inbound marketing?

Inbound marketing er nok et af de største buzzwords inden for marketingsbranchen. Det er i korte træk processen for, at man via marketingstiltag får potentielle kunder til selv at tage kontakt, fremfor at man tidligere har været ude og jagte kunder, eksempelvis via opsøgende salg.

Inbound marketing handler om at tiltrække og hjælpe potentielle kunder i gennem deres købsproces. Oftest vil man tiltrække besøgende til ens hjemmeside via sociale medier eller Google, hvorefter man vil engagere dem med relevant og værdifuldt content, såsom Whitepapers, blogindlæg og livechat. Når de er konverteret til kunder, handler det om at hjælpe og skabe en højere værdi for kunden, end de havde forventet, så de får lyst til at promovere jeres produkt til nye potentielle kunder i deres netværk.

Inbound marketing har rigtig mange former og facetter. Derfor er der heller ikke et klart facit til, hvad det er for netop jeres virksomhed, eller hvad det kan blive til. Der er efterhånden skrevet tykke bøger om begrebet. Vi har derfor forsøgt at koge det ned i de følgende afsnit.

Historien om Inbound marketing

Inbound konceptet blev startet af Brian Halligan, som stiftede Hubspot tilbage i 2005. Han bemærkede en ændring i forbrugerens købsadfærd; de ville ikke længere forstyrres eller chikaneres af marketingsfolk eller sælgere og de begyndte derfor at ignorere dem. Med dette skift blev HubSpot grundlagt med fokus på at hjælpe forbrugeren gennem deres købsproces. Det begyndte så småt at blive set på internettet i 2007, men det var først i 2012 at det for alvor tog fart.

Inbound Metodologi

Inden for de seneste år er der sket nogle drastiske ændringer i HubSpots måde at anskue processen på. Det er sket i takt med, at købsadfærden, især online, har ændret sig markant. Vi er simpelthen blevet dygtigere til at finde nødvendig information fra vores egen computer eller mobil. Den såkaldte Funnel er derfor blevet erstattet af et Flywheel. Mange tænker sikkert, hvad det har haft af betydning for deres Inbound marketing strategi – og ændringen kommer i slutningen af købers rejse. I stedet for at miste dem i bunden af tragten, kommer de tilbage, som modellen nedenfor så fint illustrerer. Hele Flywheel metoden er baseret på det faktum, at glade kunder skaber flere kunder. Dette understreger den 3. fase, Delight, og hvordan hele hjulet er i stand til effektivt at opretholde flowet af nuværende og nye kunder.

De 3 faser i Inbound metodologien.

Content marketing bruges i alle 3 faser, da det er det, som fører dine potentielle kunder videre gennem de forskellige faser. Content marketing er essensen i inbound marketing, da man bruger det til at tiltrække kunder og øge kendskabsgraden til virksomheden, og det er content som whitepapers, guides, blogs der engagerer og konvertere dem til at blive kunder.

Inbound marketing behøver hverken være omstændigt eller dyrt

Hos KompetenceKanalen erfarer vi jævnligt, at mange virksomheder oplever, at design- opsætning og eksekvering af en profitabel inbound marketing strategi, både er dyr og uoverskuelig. Sådan behøver det naturligvis ikke være. Ligesom alt anden markedsføring, findes der løsninger i mange størrelser og former. Det vigtigste er, at vi tager en snak om jeres nuværende udgangspunkt, ambitioner, samt vejen til at opfylde disse.

Går I med tanker om at bygge jeres eget inbound marketing framework? Hos KompetenceKanalen står vi klar til at hjælpe.

Kontakt os i dag på 7070 2080