Influencer Marketing

Influencer marketing er ikke et nyt begreb. Alligevel er der stadig mange virksomheder, som endnu ikke har benyttet sig af de mange muligheder, der knytter sig hertil. I de fleste tilfælde skyldes det, at man ikke er klar over, hvilken værdi det kan tilføre.

 

Sådan bruger man influencers som ambassadører for sit brand

I takt med at folk i al almindelighed er blevet mere digitale, har sociale medier fået en langt større indflydelse på marketing.

Kort fortalt går influencer marketing ud på, at man indgår et samarbejde med en offentlig kendt person – eksempelvis en blogger, kendis eller skuespiller. For at få mest muligt ud af sine kampagner er det vigtigt at skabe en nær relation til denne person og at udarbejde en strategi herefter.

At du får kontakt til kendte personer, der har mange følgere på sociale medier, har stor værdi for din virksomhed, når det drejer sig om at sprede et budskab. Dit produkt vil fremstå tydeligt og troværdigt, når informationer og omtale kommer fra personer, som følges af mange forbrugere – ikke mindst sammenlignet med informationer via de mere upersonlige TV-reklamer.

De forskellige typer af influencers kan inddeles i kategorier, da de afskiller sig fra hinanden på baggrund af deres følgerskarer.

Micro-influencers

Disse influencers har mellem 1000-15000 følgere. På trods af en relativt lille følgerskare er denne kategori særlig interessant, da den, for en lav ydelse, ofte deler langt flere billeder og stories af produktet. Betalingen består typisk af produkter.

Macro-influencers

Denne kategori har op til 100.000 følgere og skal oftest have betaling for deres samarbejde. Derfor er det vigtigt, at man her vælger den rette influencer, som passer til ens produkt og brand DNA. Til gengæld vil man med macro-influencers hurtigt nå ud til mange personer.

Mega-influencers

Som navnet så fint beskriver, rummer denne kategori de helt store influencers med mere end 100.000 følgere. Denne kategori har en stor magt og kan ofte bære en hel marketing kampagne i sig selv. Husk på vigtigheden af at vælge den rette influencer, der passer til dit produkt og brand DNA for dermed at få mest muligt ud af din investering.

Det er yderst vigtigt, at influencerens følgere passer bedst muligt til din kampagne, så influencer marketing bliver en så god forretning som muligt. Det er derfor nødvendigt nøje at undersøge de forskellige influencers, før et reelt samarbejde indgås.

Hvad kan Influencer Marketing gøre for dig og din virksomhed?