Amazon SEO

Amazons målsætning er altid at give forbrugeren den bedste service.

Derfor er det ikke overraskende, at det netop er dette, som dikterer, hvordan du er placeret på en given søgning. Der er fordele og ulemper ift. organisk salg på Amazon, alt efter hvilken forretningsstruktur du har.

Forretningsstruktur

Forhandler

Som forhandler, er der kun én, som bliver eksponeret som det fortrukne valg på det enkelte produkt.

Det vil betyde, at det er dig som forhandler, forbrugeren køber fra. Det er op til Amazon at vurdere, hvem de ønsker at fremvise.

Hvis Amazon så vælger at fremvise din virksomhed, vil du blive tildelt den såkaldte Buy Box.
82 % af alle forbrugere anvender denne Buy Box til at lave deres køb. Det vil altså sige, at når du vinder Buy Boxen, så vil det være dig, der bliver fremvist som forhandler og du vil dermed opnå en ekstremt høj konverteringsrate.

Amazon buying optionsHvis ikke du får tildelt Buy Boxen, vil du som forhandler findes under ”More Buying Choices”.

Der vil aldrig være en forhandler, som har Buy Boxen 100 % af tiden.

Forhandleren som bliver eksponeret og tildelt Buy Boxen, er valgt ud fra Amazons A9-algoritme.

Eneforhandler

Som eneforhandler har du en foræret fordel ved ikke at skulle konkurrere med eksisterende forhandlere.
Det vil sige, at du vil have Buy Boxen 100 % af tiden. En lille sidenote hertil er, at du ikke vil få tildelt Buy Boxen med det samme. Du skal vise goodwill overfor Amazon og i hvert fald være etableret i 90 dage.

Du skal dog i stedet sørge for at blive placeret højt ift. konkurrerende produkter. Placeringen af netop dit produkt er også bestemt ud fra Amazons A9-algoritme.

Kontakt os og øg din online synlighed i dag

Amazon A9-Algoritme

Det første du som udbyder skal sørge for, er at give Amazon det bedste indblik i, hvad du sælger, så dine produkter bliver indekseret på relevante søgninger.

Indeksering

Her er en god tommelfingerregel at tage udgangspunkt i, hvad du som forbruger ønsker at blive præsenteret for. Du skal sørge for at have en detaljeret overskrift, som tydeligt indikerer, hvad der bliver solgt, have beskrivende bulletpoints, som bekræfter forbrugeren i deres valg, samt nøje tilvalgte metatekster. Metatekster er søgeord, som forhandleren ønsker at blive eksponeret ved på Amazon. Disse er ikke synlige for forbrugeren.

I modsætning til Google, er meget tekst ikke nødvendigvis en fordel. Det primære fokus er nemlig at give forbrugeren en god oplevelse.

Brugervenlige tiltag som f.eks. opløsning og størrelse af produktbilleder, justering af bulletpoints og lignende, vil man løbende skulle teste på, for at optimere produkternes performance.

Rangering

Når ovenstående tiltag er optimeret, vil du som forhandler ikke have meget at gøre ift. tekniske tiltag.

For at få tildelt Buy Boxen og øge din placeringer, kræver det en positiv rating fra forbrugeren på netop dine produkter og af dig som forhandler. Igen, alt ved Amazon er baseret på forbrugerens (køberens) oplevelse.

Det er her, du skal bevise, at du er en god forretningsdrivende.

Det vil sige, at hvis du har skarpe priser, hurtig levering, gode produkter, en præsentabel produktside og dermed glade kunder, så vil du blive rangeret højere og forhåbentlig, af Amazon, blive valgt som den foretrukne forhandler. En slags belønning af dit gode arbejde.

For at sparke gang i salget, kan man dog gøre brug af Amazons annonceringsmuligheder, som vil være med til at øge din anciennitet. Læs mere omkring annoncering her.

Det er bl.a. også muligt at betale Amazon for at have et større fokus på at få flere anmeldelser af dine produkter og dig som forhandler. Dette kan være en god kickstart, da Amazon vægter anmeldelser højt.