Introduktion

Email Service Providers (ESP), der også er kendt som “email marketing-platforme”, kan defineres som en software, der giver mulighed for at oprette og sende nyhedsbreve og automatiserede emails til potentielle og eksisterende kunder.

Der findes en lang række udbydere at vælge imellem, så det kan være svært at finde frem til den løsning, der passer bedst til din virksomhed, din brugerbase og dit budget.

I dette blogindlæg vil vi forsøge at overskueliggøre processen, når det kommer til valget af email marketing-platform. Vi gennemgår tre email marketing-platforme, som vi har udvalgt ud fra deres fokus på eCommerce, B2B-virksomheder og større erhvervsvirksomheder.

Derudover vil vi forsøge at fremhæve, hvilke vigtige overvejelser du bør gøre dig, når du ønsker at komme godt i gang med dit email marketing-setup.

Data viser os, at email marketing leverer en gennemsnitlig ROI på 38 %. Så det er utvivlsomt værd at bruge tid og ressourcer på at tænke kanalen ind i dit samlede marketingmix, men hvordan vælger du det rette værktøj i forhold til dine behov?

Der er en række betragtninger at tage hensyn til, inden du dykker ned i de forskellige ESP’ers funktionslister:

1. Størrelsen på din kontaktliste

En tommelfingerregel er, at ESP’er, der kan håndtere en større mængde kontakter, normalt har et øget antal af funktioner. Da disse kan håndtere store lister, indeholder de normalt langt mere komplekse nurturing-værktøjer og triggerbaseret logik, mens mindre ESP’er, såsom MailChimp, fokuserer på brugervenlighed.

2. B2B vs. B2C

Udover størrelsen på kontaktlisterne adskiller ESP’er sig også på baggrund af, hvilken målgruppe de er bygget til at håndtere. B2B-fokuserede udbydere har en tendens til at centrere sig om lead nurturing, mens B2C-fokuserede platforme lægger vægt på salg og annonceringer.

3. Omkostninger og brugervenlighed

Du bør naturligvis også se på omkostningerne ved ESP’en, samt hvor mange ressourcer dit team skal bruge på at sætte sig ind i de forskellige funktioner. Som nævnt ovenfor er MailChimp kendt for sin brugervenlighed, men halter på sine muligheder for at opbygge automation flows. Platformen, HubSpot, indeholder derimod mange flere funktioner og integrationsmuligheder end MailChimp, men den kræver samtidig også en større teknisk indsigt for at customisere design af mails og landingssider.

4. Integration til din tech-stack

Vælg ESP’er ud fra, om de fungerer “ud-af-boksen” med de værktøjer, du allerede gør brug af. Vær især opmærksom på, hvor godt de integreres med din platform til styring af kunderelationer (CRM). Det ses ofte, at CRM’er og ESP’er kombineres i de større platforme, eksempelvis ActiveCampaign og HubSpot.

Med ovenstående in mente står du med en bedre forudsætning for at vælge en udbyder og finde den rette platform fra start. Vi har herunder samlet et udpluk af værktøjer, der henvender sig målrettet mod tre forskellige virksomhedstyper.

Kan jeg bruge Mailchimp?

MailChimp er en udmærket og brugervenlig ESP, men ønsker du at opnå succes med din markedsføringsindsats, så vil vi helt klart anbefale dig at kigge nærmere på en af ESP’erne herunder, da automatisering og CRM-delen i MailChimp er yderst begrænset.

Lad os kigge nærmere på et par gode alternativer…

Henvender sig til eCommerce og B2C

Hovedfunktioner

  • A/B test

  • 1-klik integrationer

  • Webshop sporing

  • Tilmeldingsformularer og popup

  • Triggerbaserede emails

  • Personlige emails

  • Responsive email-skabeloner

  • Dynamiske datablokke

  • Drag-and-drop email-design

  • E-handels baserede flow-skabeloner

  • Produktanbefalinger

  • Automatisk liste import

  • Smart afsendelse

  • Facebook annoncering

  • ROI-baseret rapportering

  • Sporing i realtid

Email design Email-designeren, som Klaviyo bruger, er enkel og intuitiv. Opsætningsguiden giver dig mulighed for at indstille farver og skrifttyper, som automatisk vil blive anvendt på alle typer af mails og nye skabeloner. Klaviyo har også en række prebuilt layouts, som du nemt kan konfigurere efter behov. Til de mere avancerede brugere har Klaviyo også en HTML-builder/uploader til design.

Workflows Workflow-funktionen gør det nemt at opsætte forskellige e-handelsbaserede automatiseringer såsom tabt kurv-, price-drop- og win-back-flows. Der findes en lang række prebuilt flow-skabeloner, der er tilpasset til de enkelte CMS’er. Har du eksempelvis en Shopify webshop, er Klaviyo ikke til at komme udenom.

Contact management og liste segmentering Klaviyo gør det muligt at segmentere baseret på den aktivitet, dine kunder har foretaget på din webshop, og derudover er importen fra andre email-udbydere meget fleksibel.

Content management Klaviyo klarer e-handel/kunde-integrationen så effektivt, at det er muligt for dig at tilføje dynamisk indhold direkte i dine automatiserede mails. Du kan nemt tilføje den blok, du ønsker at bruge detaljer fra; indkøbskurvens indhold, anbefalinger til produkter baseret på tidligere køb og tilpasset webfeed. Klaviyos største begrænsning ligger dog i den manglende mulighed for at bygge landingssider.

Analyseværktøjer Klaviyos kampagneanalyse gør det muligt for dig at gennemgå og evaluere præstationen af jeres kampagner og automations og derefter foretage ændringer eller justeringer, hvor det er nødvendigt. Du kan ligeledes konfigurere rapporterne og vælge, hvilken information du ønsker at se. Dette gavner meget, når der analyseres på fremskridt, og hvis der er flere brugere på tværs af virksomheden.

Integrationer/tilføjelser Klaviyo indeholder integrationer til flere af de største eCommerce platforme: BigCommerce, Commerce Cloud, Magento, Shopify og WooCommerce. Deres 1-klik Facebook integration gør det blandt andet muligt at sende leads direkte fra Facebook til Klaviyo uden at skulle bruge et tredjeparts værktøj. Klaviyo har derudover som standard flere muligheder for opbygning af pop-ups, slide-ins og embedded tilmeldingsformularer, der gør det nemt at oprette leadgenerering-forms med targeting og behavior-triggers.

Henvender sig primært til B2B servicevirksomheder

Hovedfunktioner

  • Rapportering

  • Webanalyse

  • Personaliserede emails

  • Automatiserede email-svar

  • Lead Scoring

  • Dynamisk indhold

  • Lead Management

  • Marketing Lead Database

  • CRM

  • Pipelines, stages, deals, og tasks

  • Segmentering

  • Online adfærdssporing

  • Automatiserede advarsler og opgaver

  • API til custom integrationer

Email design I guiden til oprettelse af emails kan du vælge mellem en lang række af email-skabeloner. De er baserede på forskellige brancher, og de ser alle professionelle ud. Når du laver din email, sker dette gennem en drag-and-drop-builder. Du kan ændre alt fra skrifttyper, baggrundsfarver, linjehøjde, afstande og meget mere. Disse e-mails kan gemmes som skabeloner og genbruges til lignende kampagner.

Contact management og liste segmentering ActiveCampaign bruger “tags” som segmentering af din email-liste. Tal viser, at 77 % af ROI stammer fra segmenterede, målrettede og trigger-baserede kampagner (Kilde: EmailExpert). Denne del håndterer ActiveCampaign ganske glimrende.

Derudover er marketing-automatiseringen særligt kraftfuld, fordi ActiveCampaign har et indbygget CRM-system og mulighed for at identificere kvalificerede kundeemner i pipelines, stages, deals og tasks.

Content management Conditional content (betinget indhold) gør det muligt for dig at ændre indhold dynamisk på baggrund af kontaktpersoner. For eksempel kan du vise forskellige tekstblokke eller billeder i en email, afhængigt af hvilke sider der er blevet set, eller hvordan kontakten er tagget. Denne funktion kan ligeledes bruges i sammenhæng med ActiveCampaigns CRM-del til udsendelse af specifikke mails baseret på dealstage.

Analyseværktøjer ActiveCampaign giver dig solide rapporteringsmuligheder, som du kan bruge til at analysere dine kampagners performance og optimere disse for at opnå bedre resultater. Du kan blandt andet få værdifuld viden omkring tendenser baseret på tidspunkt og ugedag.

Integrationer/tilføjelser Med over 300 app-integrationer har du rig mulighed for at forbinde ActiveCampaign med dine andre digitale værktøjer. Zapier er en af disse integrationer, og dette er et påkrævet tilkøb, hvis du ønsker at skabe forbindelse til dine sociale medier. En af de største fordele ved ActiveCampaign er brugervenligheden af deres API, baseret på REST, HTTP og JSON, der giver mulighed for nemt og fuldt ud at integrere med andre platforme. Dette kunne eksempelvis være din virksomheds eksisterende CRM- eller ERP system.

Henvender sig til større erhvervsvirksomheder / Virksomheder der ønsker at samle alle marketing- og salgsaktiviteter i én platform

Hovedfunktioner

  • Personalisering af emails

  • Automatiserede email-svar

  • Landingssider og formularer

  • Dynamisk indhold

  • Workflows

  • Marketing Lead Database

  • Segmentering

  • Online adfærd sporing

  • Salgsværktøjer

  • Lead Management

  • Marketing ROI Analytics

  • Forecasting

  • Content Management

  • SEO

  • Rapportering & Dashboards

  • Workflow-kapacitet

  • CRM

  • Chat

Email design Layout builder-værktøjet i HubSpot giver dig mulighed for at benytte drag-and-drop-moduler. Modulerne er skabelon-byggede, og de er alle responsive, så du kan forhåndsvise dit design på enhver skærmstørrelse, hvilket er en stor fordel, når du ønsker at teste udseendet af dine mails.

Når du har brug for et customiseret layout, kan du oprette og kode et brugerdefineret modul. HubSpot giver dig også mulighed for at anvende forskellige stylesheets til dine skabeloner. Dette opnås ved hjælp af HubSpot Code Editor. Denne del er dog en anelse mere kompleks og kræver, at du har et solidt kendskab til HTML og CSS.

Content management HubSpot er en af de stærkeste værktøjer, hvis du ønsker at fusionere din hjemmeside og din marketingindsats. Det funktionsrige content management hjælper med at skalere din virksomhed, og det giver en fuldt integreret og brugervenlig løsning.

Analyseværktøjer En af HubSpots største forcer er, at du har mulighed for at foretage afrapportering på tværs af dine marketing-, salgs- og servicekanaler, hvilket er med til at give dig en større indsigt i, hvordan din inbound performer på tværs af afdelinger.

Integrationer/tilføjelser HubSpot er lavet til at opnå fuld integration mellem marketing og salg, samt mellem CRM og CMS. HubSpots CRM system er gratis. HubSpots salgs- og marketingfunktioner og CMS kan tilkøbes.

Da du med HubSpot har adgang til over 500 forskellige tredjeparts integrationer indenfor bl.a. marketing, salg, CRM og ERP, kan du beholde dit CMS til enhver tid, hvis dette bygges i HubSpot, hvilket gør skalering af din forretning yderst fleksibel.

Hvilken Email Marketing-platform bør jeg så vælge?

Som vi tidligere nævnte, afhænger valget af ESP i sidste ende 100 % af din forretning og dine behov, og med KompetenceKanalens bud på den bedste platform til dig som eCommerce, B2B-virksomhed eller større erhvervsvirksomhed, håber vi, at du er ledt på rette spor.

Start derfor med at definere din målsætning med e-mail marketing, og udarbejd dernæst en simpel kravspecifikation, der indeholder de vigtigste funktioner for dig og dit team. Dette hjælper dig med at finde det bedste match ift. funktionalitet og pris.

Ønsker du en personlig sparring og rådgivning ift. valg af email marketing-platform, så hjælper vi dig naturligvis gerne. Klik blot på knappen herunder, og udfyld formularen, så kontakter vi dig for en uforpligtende snak!