Introduktion
Email Service Providers (ESP), der også er kendt som “email marketing-platforme”, kan defineres som en software, der giver mulighed for at oprette og sende nyhedsbreve og automatiserede emails til potentielle og eksisterende kunder.
Der findes en lang række udbydere at vælge imellem, så det kan være svært at finde frem til den løsning, der passer bedst til din virksomhed, din brugerbase og dit budget.
I dette blogindlæg vil vi forsøge at overskueliggøre processen, når det kommer til valget af email marketing-platform. Vi gennemgår tre email marketing-platforme, som vi har udvalgt ud fra deres fokus på eCommerce, B2B-virksomheder og større erhvervsvirksomheder.
Derudover vil vi forsøge at fremhæve, hvilke vigtige overvejelser du bør gøre dig, når du ønsker at komme godt i gang med dit email marketing-setup.
Data viser os, at email marketing leverer en gennemsnitlig ROI på 38 %. Så det er utvivlsomt værd at bruge tid og ressourcer på at tænke kanalen ind i dit samlede marketingmix, men hvordan vælger du det rette værktøj i forhold til dine behov?
Der er en række betragtninger at tage hensyn til, inden du dykker ned i de forskellige ESP’ers funktionslister:
1. Størrelsen på din kontaktliste
En tommelfingerregel er, at ESP’er, der kan håndtere en større mængde kontakter, normalt har et øget antal af funktioner. Da disse kan håndtere store lister, indeholder de normalt langt mere komplekse nurturing-værktøjer og triggerbaseret logik, mens mindre ESP’er, såsom MailChimp, fokuserer på brugervenlighed.
2. B2B vs. B2C
Udover størrelsen på kontaktlisterne adskiller ESP’er sig også på baggrund af, hvilken målgruppe de er bygget til at håndtere. B2B-fokuserede udbydere har en tendens til at centrere sig om lead nurturing, mens B2C-fokuserede platforme lægger vægt på salg og annonceringer.
3. Omkostninger og brugervenlighed
Du bør naturligvis også se på omkostningerne ved ESP’en, samt hvor mange ressourcer dit team skal bruge på at sætte sig ind i de forskellige funktioner. Som nævnt ovenfor er MailChimp kendt for sin brugervenlighed, men halter på sine muligheder for at opbygge automation flows. Platformen, HubSpot, indeholder derimod mange flere funktioner og integrationsmuligheder end MailChimp, men den kræver samtidig også en større teknisk indsigt for at customisere design af mails og landingssider.
4. Integration til din tech-stack
Vælg ESP’er ud fra, om de fungerer “ud-af-boksen” med de værktøjer, du allerede gør brug af. Vær især opmærksom på, hvor godt de integreres med din platform til styring af kunderelationer (CRM). Det ses ofte, at CRM’er og ESP’er kombineres i de større platforme, eksempelvis ActiveCampaign og HubSpot.
Med ovenstående in mente står du med en bedre forudsætning for at vælge en udbyder og finde den rette platform fra start. Vi har herunder samlet et udpluk af værktøjer, der henvender sig målrettet mod tre forskellige virksomhedstyper.
Kan jeg bruge Mailchimp?
MailChimp er en udmærket og brugervenlig ESP, men ønsker du at opnå succes med din markedsføringsindsats, så vil vi helt klart anbefale dig at kigge nærmere på en af ESP’erne herunder, da automatisering og CRM-delen i MailChimp er yderst begrænset.
Lad os kigge nærmere på et par gode alternativer…
Henvender sig til eCommerce og B2C
Hovedfunktioner