Google tager søgeoplevelsen til næste niveau med deres nye Search Generative Experience (SGE). SGE integrerer kunstig intelligens i en større grad i søgeresultaterne for at levere mere relevante, kontekstuelle og detaljerede svar til brugerne. Med SGE vil søgninger indeholde AI-genererede svar og anbefalinger fremfor bare en liste af links. Dette markerer et skift mod en mere intuitiv og interaktiv søgeoplevelse.

Hvad er Search Generative Experience (SGE)?

Search Generative Experience (SGE) er det nyeste og mest omfattende tiltag på Googles søgemaskine i længere tid. Google vil begynde at bruge kunstig intelligens i en større grad i søgeresultaterne for at omdanne den måde vi interagerer og finder informationer på. SGE består af en række AI-drevne svar og snippets som Google mener er det bedste svar på den forespørgsel, som en bruger efterspørger.

Disse snippets kan bestå af anbefalinger til artikler, produkter eller svar på et spørgsmål – alt efter hvad søgeintentionen er.

I mange år har vi været vant til at se en liste af resultater baseret på en søgeterm, men SGE vil dykke længere ned i de dybere lag, når vi foretager en søgning på Google, ved at forstå den fulde kontekst og de mere komplekse aspekter af forespørgslerne, brugerne benytter sig af. I fremtiden vilsøgeresultaterne, måske, blive mere prægede af anbefalinger og personaliserede svar.

SGE tilbyder derfor AI-drevne resultater med mere information om det givne emne, forenkler informationssøgningen ved komplekse spørgsmål baseret på eksempelvis longtail-søgeord og indfører et chat-lignende format som vi kender fra eksempelvis ChatGPT, Gemini eller Bing chat. Det betyder, at søgen efter informationer eller produkter i større grad bliver AI-drevne og bliver derfor en stor ændring af søgeresultaterne, som vi har været vant til.

I den nuværende SGE er der også tilføjet en filter-sektion i venstre side af søgeresultaterne ved produktsøgninger. Brugere kan derfor filtrere den givne søgning mere specifikt. Eksempelvis kan man filtrere efter farver, køn, stil mm. Det resulterer i en ny Google søgning baseret på det tilføjede filter.

SGE sigter efter at gøre søgningen mere intuitiv, dybdegående og brugervenlig ved at bygge videre på de seneste algoritmeopdateringer og kernesystemer som The Helpful Content System og E-E-A-T guidelines. Gennem denne tilgang skaber Google en mere engagerende og forståelig oplevelse for brugerne når de foretager en søgning.

 

Hvordan fungerer Search Generative Experience?

For at forstå hvad Search Generative Experience (SGE) helt præcist er, er det essentielt først at forstå, hvad generativ AI indebærer. Generativ AI refererer til algoritmer eller modeller, som har evnen til at skabe indhold. Dette spænder bredt, fra tekst og lyd til billeder og video. Denne teknologi drives af store sprogmodeller, også kaldet Large Language Models (LLMs), som trænes på store mængder af data. Eksempler på disse LLM’er, Large Language Models, inkluderer ChatGPT modellerne fra OpenAI, der også driver Bing, Google’s egen Pathways Language Model 2 (PaLM 2) og den nyeste model fra Google, Gemini. Efter lanceringen af Gemini, vil SGE blive baseret på Gemini sprogmodellen, og vil derfor overtage for PaLM 2.

Googles generative AI-søgning benytter sig af en række AI-baserede teknologier, herunder sprogteknologi (NLP), machine- og deep-learning. Ved at kombinere disse teknologier, bliver det muligt for søgemaskinen at forstå en brugers søgeforespørgsel, behandle relevant indhold og formulere et passende svar baseret på den data, som SGE er trænet i.

Ved at kombinere disse teknologier kan SGE skabe informerende og relevante svar, der kan være mere uddybende end bare de sædvanlige søgeresultater, som består af links, rich snippets, ”Folk spørger også om” mm.

Dette skaber en mere dynamisk og interaktiv brugeroplevelse, hvor brugerne hurtigere kan få adgang til skræddersyede og generative indholdssvar baseret på deres specifikke forespørgsler. Således markerer Google Search Generative Experience et skift mod en mere intuitiv og samtalepræget søgeoplevelse, drevet af de seneste fremskridt inden for generativ AI.

Hvad betyder SGE for min virksomhed på søgeresultaterne?

Med udgangspunkt i den nuværende situation, hvor SGE er i en testfase i USA og andre lande uden for EU, er det vigtigt at holde sig for øje, at SGE endnu ikke er tilgængelig i Danmark uden brug af VPN.  Google har ikke offentliggjort en lanceringsdato for Danmark eller EU endnu.

Skulle SGE blive introduceret i Danmark i den form, vi har set indtil nu, kan det medføre væsentlige ændringer i, hvordan virksomheder opnår og fastholder synlighed online gennem organiske søgeresultater. Selvom SGE’s fulde effekt og udbredelse stadig er ukendt og er på et teststadie, er det vigtigt for virksomheder at holde sig ajour med udviklingen og begynde at forberede sig på mulige fremtidige scenarier for deres SEO-strategi. Ved at være proaktiv og tilpasse sig tidligt, kan virksomheder sørge for at forblive konkurrencedygtige og begå sig på en mere AI-dreven søgemaskine.

Er du nysgerrig om SGE og SEO? Kontakt os i dag

Search Generative Experience (SGE) markerer en betydelig ændring i måden vi søger efter ny information, da Google i stigende grad integrerer generativ AI i deres søgeresultater. Selvom den fulde indvirkning af SGE endnu er uvis, peger det mod en fremtid med mere kontekstuel og intuitiv søgning.

Hos KompetenceKanalen holder vores SEO-specialister sig altid ajour med de seneste trends og tiltag for at kunne rådgive vores kunder bedst muligt. Vil du gerne forberede din virksomhed til SGE, kan du få en gratis videoanalyse udført af vores specialister. På den måde sikrer du, at din virksomhed fortsat leverer de bedste og mest relevante svar til dine kunder.