Facebook, Snapchat, Instagram, TikTok og listen fortsætter. Det kan være svært at finde hoved og hale i de forskellige sociale medier, deres fordele, udfordringer og muligheder. For hvor skal du være til stede, hvordan skal du interagere med brugerne, og hvad kræver det af resurser at gøre det hele korrekt?

Med dette blogindlæg forsøger vi at skabe et overblik over, hvordan du bruger dine kræfter der, hvor det giver mest mening for lige netop din virksomhed. Vi giver vores bud på produktion af professionelt, kreativt materiale, som ikke behøver at tage al din tid og dine resurser, og vi deler ud af de erfaringer, vi har gjort os i forbindelse med vores arbejde med sociale medier.

Marketingsmix vs. målgruppe

Der er efterhånden adgang til mange sociale platforme, som hver især kan bidrage med sit til din virksomheds digitale strategi. Med de mange muligheder følger også mange spørgsmål, tilvalg og fravalg – vi forsøger her at give vores bud på løsningsforslag til et par af dem.

Et spørgsmål vi ofte modtager fra vores kunder er ”Skal jeg være til stede på ALLE platforme?”, og svaret er egentlig ret enkelt. Nej, det behøver du ikke. Når det kommer til tilstedeværelse på sociale medier, er det som tommelfingerregel altid vigtigt at stille dig selv spørgsmålet ”Er min målgruppe aktiv på dette medie?”. For hvis ikke, hvem er det så, du er der for?

Det kræver energi og engagement at opbygge en online tilstedeværelse på sociale medier, da du ikke bare kan lave en copy paste, når du indtræder på en ny platform. Derudover er der forskellige forventninger fra platform til platform, i forhold til engagement, kontakt med brugerne osv.

Et par af de spørgsmål, du kan stille dig selv er:

  • Hvor er din kernemålgruppe til stede?

  • Hvor passer dine produkter eller ydelser ind henne?

  • Hvilke resurser/hvor meget tid har du i forhold til kreativ produktion?

  • Hvor meget tid har du til at pleje disse platforme og eksempelvis interagere med brugerne, svare på beskeder eller lignende?

På Facebook kan du som udgangspunkt godt regne med, at din målgruppe på den ene eller anden måde er aktiv, da det er Danmarks mest brugte sociale medie. Men derudover kan du godt tillade dig at være mere selektiv i forhold til din digitale tilstedeværelse. TikTok er eksempelvis stadig en platform, hvor målgruppen er i den lave ende aldersmæssigt, og hvor kravene til dine kreative evner og tid hertil er en smule større.

LinkedIn har derimod et ældre og smallere publikum, som forventer høj kvalitet af det indhold, der deles, samt forventninger til en vis grad af social interaktion i forhold til debatter, kommentarer osv.

Vores anbefaling er derfor at have fokus på kvalitet frem for kvantitet. Hellere brug dine resurser på at opbygge en stærk, digital tilstedeværelse på én platform, end en halvhjertet indsats på flere medier.
I takt med, at din sociale profil bliver stærk på en given platform, har du langt bedre forudsætninger for at bygge endnu en platform på, tage dine erfaringer med videre og tilpasse dem til nye forventninger og formater.

 

Opbyg en stærk organisk tilstedeværelse

Når du har valgt de medier, du som udgangspunkt ønsker at have fokus på, skal du i gang med at opbygge en organisk tilstedeværelse. Her er det endnu engang vigtigt at have din målgruppe i fokus – ”Hvad får mine potentielle kunder ud af dette opslag?”. Dette gælder altså både, når du skal vælge, hvad du vil lave opslag om, hvilket materiale du vil bruge, og hvad der skal stå i teksterne.

Når vi taler om indhold, både den grafiske og skriftlige del af dine opslag, så er det også vigtigt at have ’virkemidler’ in mente. På Instagram er inspiration i højsædet, hvorimod du på LinkedIn skal berige brugerne med viden. På Snapchat og TikTok er det vigtigt lave content som brugerne gider at interagere med.

Her er vores bedste råd at lave en smule research – du har helt sikkert en kollega, eller måske en konkurrent, du mener gør det godt på de sociale medier. Kig gerne lidt uden for din egen umiddelbare branche, når du skal inspireres, så du måske kan tilbyde dine følgere noget, din konkurrent ikke kan.

Derudover er det altid en god idé at prøve sig frem, så du kan finde ud af, hvad lige præcis din målgruppe finder interessant. Test videoopslag, stil dine brugere spørgsmål, lav inspirationsopslag og lignende – efterhånden finder du ud af, hvad der fungerer for både dig og din målgruppe.

Husk også, at de sociale medier er et rigtig godt sted at skabe og fastholde loyale kunder. Brug tid på at pleje de følgere og kunder du allerede har i lige så høj grad, som du bruger tid på at anskaffe nye.

Skab et stærkt og personligt, kreativt udtryk