En bounce rate eller afvisningsprocent er et udtryk for, hvor ofte en besøgende på din side forlader siden igen, uden at have klikket sig videre fra den gældende landingsside eller lave en anden handling. Som webshop- eller hjemmesideejer er du formentlig altid interesseret i, at dine besøgende foretager en handling – og helst et køb, og derfor er det essentielt at dykke ned i, hvordan du undgår en høj bounce rate.

Der findes flere årsager til en høj bounce rate. Herunder opridser vi nogle af de hyppigste:

  • En langsom loadingtid. Folk bliver utålmodige, hvis siden ikke vises straks.
  • Sider med dårlig og uinspirerende content.
  • Meta data, der er misvisende for siden.
  • Sider, der ikke er mobilvenlige.
  • Manglende CTA’er.
  • En side med dårlig UX.

 

Som sagt er der altså adskillige årsager til, at din bounce rate kan være høj. Heldigvis kan du via få, hurtige justeringer sænke den – dog er det umuligt 100 % at eliminere den, da der altid vil være nogen, der kommer til at klikke ved en fejl, eller ganske enkelt bare ikke finder det, de søger.

Nedenfor kan du se, hvor ens afvisningsprocent typisk skal ligge indenfor:

< 20% = Der kan være en fejl i dine sporingsdata

21-40% = Mægtig god

41-55% = Middelmådigt

56-70% = Højere end gennemsnittet

Over 70% = Meget dårligt.

 

Det kan du gøre

Start med at sørge for, at sidens indhold overholder det, som den besøgende er blevet lovet. Dette kan bl.a. sikres ved at optimere title tag og meta description. Herefter kan du se på, om selve indholdet er inspirerende nok, og her kan det være nødvendigt at se på både farver, opstilling, afsnit, billeder mm. Når du har