mobil søgeresultat Strukturerede data er en metode, der oplyser søgemaskinerne om indholdet af en hjemmeside, på en struktureret og fastsat måde.

Den mest brugte metode er Schema.org og deres definitioner på de elementer, der kan beskrives. Med deres skemaer kan både fysiske objekter, såsom produkter, personer og steder, samt ikke-fysiske ting, såsom organisationer, koncerter og opskrifter, beskrives. Skemaerne er nøje beskrevet på https://schema.org, hvor der præcist er angivet hvilke elementer, der er påkrævede og hvilke, der er valgfrie, for at definere et korrekt element.

Schema.org er et samarbejde imellem de største søgemaskiner: Google, Microsoft, Yahoo and Yandex. Det er et stærkt samarbejde og du kan derfor være sikker på at schema.org i hvert fald understøttes af disse fire store søgemaskiner.

 

Fordelene ved at implementere disse skemaer?

Ved at benytte et skema fra Schema.org, er søgemaskinerne i stand til fuldt ud at forstå de vigtige elementer i skemaet. Hvis det eksempelvis er en koncert, der bliver beskrevet på hjemmesiden, er det præcist defineret hvor, hvornår og hvem der spiller.

Det gør, at søgemaskinerne i dette tilfælde kan trække vigtige informationer ud i deres søgeresultater og synliggøre de vigtigste informationer, såsom hvor, hvornår og hvem der spiller.

Dette giver dybde og synlighed i søgeresultatet og sandsynligheden for brugerens klik forøges.

Den synlighed, de udvidede søgeresultater giver, bliver på engelsk kaldet Rich Snippets – direkte oversat til ”rige uddrag”. I Danmark bruger vi dog oftest Strukturerede data eller Microdata, når vi taler om Rich Snippets.

Grunden til forvirringen er forbundet med metoden, hvorpå Strukturerede data indsættes.

 

Hvordan får man så Rich Snippets

Schema.org tilbyder tre måder at implementere Rich Snippets på;

  • Microdata
  • RDFa
  • JSON-LD

 

Da Schema.org begyndte, var der kun Microdata og RDFa og den mest populære i Danmark var dengang Microdata. Derfor er der stadigvæk mange, der bruger Microdata til at omtale Rich Snippets. Men helt korrekt er Microdata blot én af de metoder du kan implemente Rich Snippets på.

Hvis du læser Googles guide til Strukturerede data, så understøtter de selvfølgelig alle tre metoder, men anbefaler at benytte JSON-LD.

 

 

 

 

 

 

 

 

JSON-LD står for ”JavaScript Object Notation for Linked Data” og er et JSON format specifikt lavet til at angive strukturerede data på en hjemmeside.

JSON-LD er indsat i et Script-tag og har den fordel at den kan placeres hvor som helst i HTML’en, hvorimod Microdata og RDFa ofte skal væves ind imellem andre HTML tags. Det betyder at du ofte kan implementere JSON-LD uden om dine skabelon-filer for hjemmesidens opbygning.

Hvis du allerede har strukturerede data på din hjemmeside med Microdata eller RDFa, så virker det stadig fint. Langt de fleste hjemmesider har stadig implementeret struktureret data med Microdata, så der er ingen grund til at ændre på dette, før Schema.org stopper med at understøtte dem.

 

Hvad gør Strukturerede data?

Den mest udbredte brug af strukturerede data er ’brødkrummestien’, som er er struktureret måde, at fortælle søgemaskinerne, hvor i hjemmesidens struktur, en given adresse befinder sig. Især på hjemmesider med titusinder sider og flere lag af kategorier, kan brødkrummestien være behjælpelig.  Både brugere og søgemaskiner hjælpes til at orientere sig om, hvor det indhold de befinder sig på ligger, i forhold til resten af hjemmesiden.

I søgeresultaterne giver det brugeren et hurtigt overblik, der viser hvor på hjemmesiden de vil lande, når der klikkes på resultatet. Dette er modsat de, til tider, ugennemskuelig URL’er, der ikke rigtigt viser, hvor i hjemmesidestrukturen man lander, når der klikkes på resultatet.

 

 

 

 

For en webshop, er det nok det vigtigste skema, at kunne definere produkter.

En fuld beskrivelse af opmærkning af et produkt kan findes her: https://schema.org/Product.

Det er blot de samme informationer, som allerede findes på produktbladet, så de påkrævede felter er produktnavn, billede, pris, valuta, URL og lagerstatus. Desuden er der mulighed for at angive produktinformationer, såsom produktbeskrivelse, produktanmeldelser, producent, EAN-nummer og relaterede produkter.

På Google.dk kan du ydermere få udvidet dit søgeresultat, for et givent produkt, med lagerstatus og pris.

Det eneste det kræves er at der tilføjes et JSON-LD-script med produktinformationerne, på hjemmesiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Billedet af produktet vist på de mobile søgeresultater er ikke Rich Snippets. Det er produktbilledet, men det er Google, der har fundet frem til billedet på hjemmesiden og vælger at vise det på mobile søgninger. Selv uden strukturerede data ville Google finde og vise produktbilledet.

Selvom Google kun viser pris og lagerstatus på Google.dk er det stadig vigtigt at have alle påkrævede informationer med i strukturerede data, da systemet ellers vil melde fejl og undlade at vise informationerne.

 

 

Organiske produkt-karruseller og andre Google tiltag

Google åbnede op for posen af nyheder omkring de nye organiske produkt-karruseller, der viser på Google.com. Det er en måde, hvorpå Google kan tage produktinformationer fra Strukturerede data og data fra Google Merchant Center og kombinere disse, for at vise relaterede eller populære produkter.

 

Kilde: https://webmasters.googleblog.com/2019/02/help-customers-discover-your-products.html

 

I Merchant center kan du allerede se programmet ”Googles brugerflader” som netop aktiverer produkt-karruseller.

Programmet er i øjeblikket kun aktivt i Amerika og Indien, men i blogindlægget skriver de, at den udvides til andre lande allerede senere på året.

 

support for other countries will be announced later in the year.”

 

Tiden vil vise om Danmark er et af de heldige lande, der får adgang til Produkt-karruseller.