Link building er en af de vigtige indsatsområder indenfor søgemaskineoptimering og derfor skrives der også meget om emnet. Vi vil her forsøge at koge det ned til et par korte afsnit og udvælge en håndfuld af de ting, der er vigtige at huske på – for der er bestemt både do’s and don’ts, indenfor link building.

 

Link building kort fortalt

Lad os sammenligne linkbuilding i den digitale verden, med anbefalinger af din fysiske forretning – det skaber troværdighed og trafik. Så når en ekstern aktør anbefaler din virksomhed, via sit eget site, så er det link building.
Når dét er sagt, så er der en enkelt vigtig fodnote; det er desværre ikke nok at din forretning eller dine produkter nævnes på et vilkårligt site. For at omtalen skal have værdi for dig, i en søgemaskinemæssig kontekst, skal der nemlig indbygges et link til dit site.

 

Do’s and don’ts

Googles algoritmer er som altid dommer over, hvilke tiltag der er do’s and don’ts, i forhold til de gode placeringer i deres søgeresultater. De belønner hårdt arbejde, mens de straffer ’den nemme løsning’. Derfor er det, som med al anden form for søgemaskineoptimering, en fordel at gøre sig umage og tage den tid det tager.

Først tager vi et kig på, hvordan du kan arbejde med ’god’ link building. Det tager tid, men det betaler sig i sidste ende, at gøre tingene rigtigt.

 

  • links fra samarbejdspartnere er en af de lavt hængende frugter, indenfor link building. Her er kontakten allerede etableret og det handler bare om at få diverse leverandører eller lign. til at linke til dit site.
  • blogindlæg, eller influencer marketing, er endnu en populær måde at skaffe links på. Det er dog efterhånden en dyr løsning, hvis du skal have fat i de rigtige folk. Derudover er den nye markedsføringslov med til at nedjustere værdien af sponsorerede links.
  • ikke-betalte artikler på nyhedssites, som gæsteblogger eller lign. er en af de bedste måder at skaffe værdifulde links. Det kræver dog ofte at man er ekspert indenfor et givent område, for at nå hertil. Derudover er det vigtigt at du holder dig til at lave indlæg på sites, der har en relevans i forhold til din virksomhed – kvalitet frem for kvantitet.

 

Når vi nu taler om de gode links, er det selvfølgelig fordi der også findes række dårlige måder at skaffe sig links på. Disse er ofte hurtigere, men ender uden værdi, da metoderne straffes af Google:

brug aldrig automatiserede programmer til at skaffe links.

  • hav ikke links på spamsider, eller sider som ikke har ’rigtigt’ indhold.
  • betalte links er et minefelt, hvorfor den ryger på listen over don’ts. Der kan argumenteres for at nogle betalte links kan være OK, så længe man følger Googles retningslinjer, men det er svært at finde hoved og hale i og derfor er det bedst at lade være.
  • at bytte links er endnu et sted, hvor du skal være forsigtig. Det er okay at bytte links, når det giver mening, men udnyttes det, vil det have en negativ effekt på din ranking.
  • al form for manipulation En god regel er derfor, hvis du har den mindste frygt for at Google vil se et tiltag som manipulation, så er der ret stor sandsynlighed for at dét er lige præcis hvad der vil ske.

 

Kvalitet og værdi hænger sammen

Til sidst skal det nævnes, at selvom alle gode links giver værdi, så er der selvfølgelig en sammenhæng mellem, hvor der linkes fra og, hvor stor værdi det link har. Har du f.eks. en moster, som elsker at lave keramik og derfor har lavet en blog om emnet, hvorfra hun linker til din side, så er det selvfølgelig fint. Men med din mosters 4 besøgende om ugen, har linket altså ikke så stor værdi, som hvis det er landets største keramikforum, med flere tusinde ugentlige besøgende, som linker til din side.
Altså, jo mere trafik en given side har, jo mere værdi giver et link herfra, i Googles algoritmer.