Link building er en af de vigtige indsatsområder indenfor søgemaskineoptimering og derfor skrives der også meget om emnet. Vi vil her forsøge at koge det ned til et par korte afsnit og udvælge en håndfuld af de ting, der er vigtige at huske på – for der er bestemt både do’s and don’ts, indenfor link building.

 

Link building kort fortalt

Lad os sammenligne linkbuilding i den digitale verden, med anbefalinger af din fysiske forretning – det skaber troværdighed og trafik. Så når en ekstern aktør anbefaler din virksomhed, via sit eget site, så er det link building.
Når dét er sagt, så er der en enkelt vigtig fodnote; det er desværre ikke nok at din forretning eller dine produkter nævnes på et vilkårligt site. For at omtalen skal have værdi for dig, i en søgemaskinemæssig kontekst, skal der nemlig indbygges et link til dit site.

 

Do’s and don’ts

Googles algoritmer er som altid dommer over, hvilke tiltag der er do’s and don’ts, i forhold til de gode placeringer i deres søgeresultater. De belønner hårdt arbejde, mens de straffer ’den nemme løsning’. Derfor er det, som med al anden form for søgemaskineoptimering, en fordel at gøre sig umage og tage den tid det tager.

Først tager vi et kig på, hvordan du kan arbejde med ’god’ link building. Det tager tid, men det betaler sig i sidste ende, at gøre tingene rigtigt.

 

  • links fra samarbejdspartnere er en af de lavt hængende frugter, indenfor link building. Her er kontakten allerede etableret og det handler bare om at få diverse leverandører eller lign. til at linke til dit site.
  • blogindlæg, eller influencer marketi