Opdateret 20-04-2021:

Google har meldt ud, at de fra juni 2021, ruller deres nyeste rangeringsfaktor ud – Core Web Vitals.

Google har altid bestræbt sig på at levere de bedst mulige resultater til en given søgning. For også fremadrettet at gøre dette, vægter de nu selve brugeroplevelsen højere og højere.

Til det formål har Google opfundet Page Experience. Page Experience er en række signaler, Googles søgemaskine opfanger og vurderer hjemmesiders sideoplevelse ud fra.

Page Experience-signaler

Page Experience-signalerne er fokuseret på at gøre brugernes oplevelser med hjemmesiders mobiludgave, sikker og uhindret. Det betyder en god hjemmesideoplevelse lige meget, hvilken enhed eller forbindelse brugeren benytter.

Google har introduceret Core Web Vitals til Page Experience, så der nu er fem målepunkter Google bruger til at vurdere hjemmesiders brugeroplevelse:

  • Mobile-friendly

  • Safe-browsing

  • HTTPS

  • No intrusive interstitials

  • Core Web Vitals

Vi gennemgår her kort de fem eksisterende Page Experience målepunkter.

Mobile-friendly

Google’s mobile-friendly, også kaldet mobilvenlighed, har været et målepunkt siden 2015. I dag er det en standard, man kigger på for at forbedre mobile placeringer i søgemaskinen. Google har stillet en onlinetest til rådighed, så man kan teste sin hjemmeside for uhensigtsmæssigheder i forhold til mobildesignet. De har også stillet en mobilvenlighedsrapport til rådighed i deres webmasterværktøj Search Console.

Safe-browsing

Googles safe-browsing-målepunkt er deres initiativ, der scanner efter malware eller hjemmesider der forsøger at lokke personlige oplysninger ud af deres brugere, for at udnytte disse. I Google Search Console rapporterer Google, hvis de finder enten malware eller mistænker hjemmesiden for at snyde.

HTTPS

Google’s HTTPS målepunkt blev introduceret i 2014 og har på blot 7 år sikret, at stort set alle hjemmesider i dag bruger en krypteret forbindelse. I dag er HTTPS standard og der går længe imellem man støder på hjemmesider som ikke benytter en krypteret linje.

No Intrusive Interstitials

Googles No Intrusive Interstitials-målepunkt blev introduceret i 2016, og i 2017 blev den en direkte rangeringsfactor i Googles søgeresultater. No Intrusive Interstitials-målepunkt er mængden af pop-up beskeder der dukker op på skærmen ved indlæsning og som forhindrer brugeren i at se det indhold, de ankom til hjemmesiden for at finde. Det er også mængden af reklamer, der findes i det synlige vindue ved hjemmesidens indlæsning. For mange reklamer, der for eksempel dækker eller skubber hjemmesidens reelle indhold ned under folden, har derfor en direkte påvirkning af hjemmesidens placering i Googles søgeresultater.

Google har ikke bygget et værktøj, der rapporterer, om man har for mange reklamer eller pop-up bokse på hjemmesiden. Men hvis man oplever et dyk i Google-placeringer, og man for nyligt har indsat nye reklamer eller pop-up bokse på hjemmesiden, kan det være den direkte årsag.

Google har offentliggjort, at Cookie Consent pop-up bokse eller aldersverifikation-bokse ikke er inkluderet i No Intrusive Interstitials-målepunktet, og derfor ikke påvirke placeringer i Googles søgeresultater negativt.

Core Web Vitals

Googles Core Web Vitals er Googles nye Page Experience-målepunkt, der fokuserer på, hvordan brugeren oplever hastighed og stabilitet på hjemmesiden.

Core Web Vitals har tre målepunkter