Siden 2012 har det kostet penge at annoncere på Google Shopping, men nu ser det ud til, at den tid snart er forbi. Det lyder måske for godt til at være sandt, at man igen kan sælge sine produkter helt gratis via Google Shopping – men den er god nok. Google har netop meldt ud, at de inden udgangen af april 2020 vil sørge for gratis Google Shopping til stor glæde for både detailhandlere, annoncører og forbrugere. I første omgang får vi dog ingen glæde af det i Danmark, da tiltaget indtil videre kun er vedtaget i USA. Heldigvis har Google ambitioner om at udvide globalt inden årets udgang.

 

Timingen er ikke tilfældig

Hvis du undrer dig over, hvorfor ”Free Google Shopping” netop bliver lanceret nu, er svaret meget simpelt. Google har arbejdet hen imod gratis Shopping i noget tid, men processen er blevet fremskyndet af Coronavirus. Corona-pandemien har gjort det svært for rigtig mange virksomheder at sikre omsætning nok til overlevelse. Nedlukningen af de fysiske butikker har gjort e-handel til en essentiel livline, for nu er det alt, der bliver købt online – og ikke kun nødvendigheder. Dette giver naturligvis kriseramte virksomheder mulighed for at få genoprettet kontakten til forbrugerne, men lige lidt nytter det, hvis virksomhederne ikke har råd til at annoncere. Kort sagt, er det de alvorlige konsekvenser af Coronavirus, der har fået Google til tasterne med denne udmelding om organisk Google Shopping netop nu.

 

Ring for en uforpligtende snak: 4242 7312

Det betyder gratis Google Shopping i praksis

Allerede fra næste uge vil Google Shopping-fanen få tilføjet gratis lister på det amerikanske marked, til stor fordel for alle forhandlere – uanset om man i forvejen annoncerer på Google eller ej. For detailhandlere betyder det gratis eksponering og synlighed for millioner af mennesker. For forbrugeren betyder det væsentligt flere produkter at vælge imellem på Shopping, og til sidst betyder det for annoncører, som allerede benytter Google Shopping, at betalte kampagner nu kan udvides med organisk Google Shopping. Det kræver blot, at annoncører aktiverer ’Google Platforme’ (’Surfaces Across Google’ på engelsk) i deres nuværende Google Merchant Center.

”Er du allerede eksisterende bruger af Merchant Center og Shopping-annoncer, behøver du ikke foretage nogle ændringer for at drage fordel af de gratis lister, og for nye brugere af Merchant Center fortsætter vi med at strømline onboarding-processen over kommende uger og måneder” – lyder det fra Bill Ready, President of Commerce hos Google.

Bill Ready siger desuden, at skiftet for Google Shopping ikke hjælper med produktmangel og problemer med udbud og efterspørgsel. Men det kan betyde, at mindre virksomheder med produkter, der ikke var tilgængelige før, snart kan vises i søgeresultater, og det kan være en livline for især små virksomheder, der kæmper med at holde sig oven vande.

 

Organisk Google Shopping kræver kun Merchant Center-konto

Den helt store forskel med gratis Google Shopping er, at du som detailhandler ikke behøver oprette en Google Ads-konto – som ellers normalvis er nødvendigt ved betalt Google Shopping. Fremover behøver du kun have en Merchant Center-konto, og du slipper derfor for at hive kreditkortet op af lommen med dette nye tiltag. Det giver derfor mange virksomheder helt nye muligheder, de måske ikke havde budget til før.

 

Skriv og hør mere om gratis Google Shopping

 

Gratis rådgivning hos KompetenceKanalen A/S

Selvom gratis Google Shopping endnu ikke er tilgængelig i Danmark, kan du som webshopejer allerede nu begynde forberedelserne. Det eneste du skal gøre, er at oprette et Google Merchant Center og få indsendt / registreret dine produkter. Herefter er din webshop forberedt til gratis Google Shopping.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe opgaven an, kan du gratis og uforpligtende få professionel rådgivning hos KompetenceKanalen A/S. Her sidder specialister klar til at hjælpe dig godt i gang, så også din webshop klar til gratis Google Shopping.