Hvis du annoncerer i Storbritannien, Østrig eller Tyrkiet skal du i fremtiden være ekstra opmærksom på dine udgifter til Google.

Google har netop meddelt, at de fra 1. november lægger ekstra gebyrer på annoncer, som vises i disse tre lande. Helt præcist lyder udgifterne på:

  • Storbritannien: 2 %
  • Østrig: 5 %
  • Tyrkiet: 5 %

 

Om hvordan gebyret kommer til at fremgå på dine regninger, skriver Google: ”Disse gebyrer vises på din faktura eller dit kontoudtog som en separat linjepost pr. land” (kilde: https://support.google.com/google-ads/answer/9750227).

Den ekstra udgift til annoncørerne kommer på baggrund af opkrævet digital skat og driftsomkostninger, som især rammer de store tech-giganter – herunder Google. Det betyder, at Google i bund og grund sender den ekstra regning direkte videre til deres annoncører.

 

Hvad med Danmark?

På nuværende tidspunkt er der ikke meldt ud, om Google tilføjer flere lande til listen. Vi kan dog godt regne med, at Google i så fald sender regningen videre til annoncørerne, hvis flere lande begynder at opkræve afgifter for digitale tjenester.

I Storbritannien har en anden tech-gigant som Amazon tidligere meddelt, at de også vil sende ’regningen’ videre til deres Sellers. Om Facebook følger samme eksempel ved vi endnu ikke – men det er bestemt ikke utænkeligt.

For danske virksomheder, der ikke annoncerer i de gebyr-ramte lande, ændrer denne nyhed ikke noget for det daglige arbejde. Men nyheden giver en kraftig antydning af, hvad konsekvensen for annoncørerne bliver, hvis f.eks. Danmark også vælger at oprette en digital skat, der har til formål at ramme de store tech-giganter. Derfor kan du med fordel indtænke den mulige ekstra udgift i din marketingstrategi.

 

Tænk den ekstra udgift med i din marketingstrategi

En ekstra udgift på op mod 5 % kan altså løbe op i et stort beløb, hvis dit spend i forvejen er højt. Du kan med fordel indtænke udgifter til spend som en mere fleksibel post i dit marketingbudget og i din marketingstrategi. Vær derfor opmærksom på, om du har mulighed for at kanalisere penge fra andre poster til din spend-post, hvis det viser sig nødvendigt. Og vær desuden særdeles opmærksom på jeres opsatte KPI’er/Targets og i hvor høj grad, de skal revurderes.

Hos KompetenceKanalen holder vi os dagligt opdaterede med nyheder fra de store nyhedssites og branche-medier. Vi sidder klar til at tage imod din henvendelse, hvis du har spørgsmål til Google eller et af vores andre produkter.