Selvom influencere for de fleste ikke længere er et nyt begreb, så er der mange virksomheder, der endnu ikke har kastet sig over arbejdet med influencere – måske fordi de ikke føler, det giver værdi for deres virksomhed, eller måske, fordi de ikke ved, hvor de skal starte. Hører du til den sidste gruppe, og går du med overvejelserne omkring influencer marketing, kan du finde gode råd lige her.

I en verden, hvor de sociale medier kun får mere og mere indflydelse, er det helt sikkert værd at overveje, at arbejde med influencer marketing. Her vil dit produkt få enormt meget eksponering igennem den udvalgte influencer, der kan være alt lige fra en blogger til en model, sanger, skuespiller mm. Ja, stort set enhver, der har mange følgere på fx Instagram, er oplagt at tage kontakt til, når det kommer til at sprede et budskab. Frem for kedelige og upersonlige reklamer i fjernsynet, vil reklamen for dit produkt fremstå meget mere troværdig, hvis det kommer fra en person, som en given forbruger frivilligt har valgt at følge.

 

 

Hvad kan influencer marketing gøre for dig og din virksomhed?

Når det kommer til influencer marketing, er der utrolig mange måder at gribe det an på. For nogle virksomheder er det altafgørende at samarbejde med influencere, imens det for andre blot kan være en ekstra mulighed. Uanset hvad din situation er, kan du opnå et eller flere af nedenstående punkter:

  • Alt efter, hvem du vælger at samarbejde med, har den udvalgte influencer et antal følgere, hvoraf nogle henvender sig til en helt særlig målgruppe, og andre henvender sig bredere. Med deres hjælp og reklame kan du udvide de målgrupper, som du føler, du ellers har svært ved at nå via andre platforme.
  • Du får mulighed for at etablere dit brand og dit produkt på nye markeder fordelt på mange forskellige lande.
  • Tiltrække flere besøgende til din virksomheds profil på sociale medier.
  • Du kan inspirere potentielt nye kunder på en troværdig måde.

Og meget mere! Influencere, og ikke mindst de store af slagsen, har rigtig meget magt i dag. Deres følgere, heraf ofte mange, der er meget loyale, kan få stor betydning for din forretning.

 

Pas på faldgruber

Selvom influencer marketing kan spille en stor rolle for mange virksomheder, så er der naturligvis også nogle ting, du skal være opmærksom på. Træffer du nogle dårlige valg, kan det have stor betydning for din virksomhed og måske endda ende i bøder fra forbrugerombudsmanden. Derfor gælder det om at:

  • Overholde reglerne. Det gælder om at kende til de forskellige regler i markedsføringsloven, så du ikke risikerer bøder, og hvad endnu værre er: dårlig omtale. Det er vigtigt, at du gør influencerne opmærksom på, at skjult reklame er no go. Dvs. hver gang, de taler/skriver om dit produkt, skal det gøres klart og tydeligt, at det er reklame. Yderligere må dit produkt ikke reklameres ud i sammenligning til andre produkter. Influenceren må altså fx ikke nævne, at dit produkt er bedre end dine konkurrenters.
  • Være opmærksom på falske følgere. Nogle influencere har desværre tendens til at købe sig til såkaldte falske følgere, og det kan blive dyrt for dig. Får du den gældende influencer til at reklamere en masse ud til falske følgere, så giver det hverken mere omtale eller mere salg til dig – og tilbage står du med en potentiel stor udgift, der er smidt lige ud ad vinduet.
  • Sørg for et godt match. Sæt dig ind i, hvad den gældende influencer står for, hvilke værdier der er vigtige for personen mm. Dette skal nemlig helst stemme overens med det, din virksomhed står for, så der er en naturlig sammenhæng. Yderligere giver det mening at dykke ned i fakta som geografisk placering af influenceren og følgerne, samt køns- og aldersfordelingen på følgerne. Det nytter ikke noget at få personen til at reklamere for makeup, hvis størstedelen af følgerne er mænd i alderen 20-35 år.

 

Vælg det rette samarbejde

Når du har fundet den helt rette influencer til at reklamere for dit produkt, er det tid til at dykke ned i det helt lavpraktiske.

  • Vælg den eller de rette kanaler. Mange influencere gør primært brug af Instagram, men også YouTube og Snapchat er hyppigt brugte kanaler til reklame. Hvad giver mest mening for dig og din virksomhed?
  • Uddan dine influencere. For at få mest muligt ud af samarbejdet, er det selvfølgelig vigtigt, at den gældende influencer ved præcis, hvordan han/hun bedst sælger dit produkt. Sørg derfor at give så mange informationer som muligt både omkring, hvilke ting, der skal/ikke skal nævnes, samt hvordan de præsenteres.
  • Vis engagement. Når en influencer reklamerer for dine produkter, er det altid en god ide at støtte op ved fx både at like og kommentere det, hvis det er et fast opslag. Så udviser du engagement og deltagelse og bliver mere ”tilgængelig” for følgerne, hvilket skaber troværdighed.
  • Sørg for et godt og solidt samarbejde. Har du fundet nogle gode samarbejdspartnere, er det vigtigt at pleje forholdet til dem. Jo bedre og tættere et forhold I har, desto mere og bedre vil influenceren reklamere for dine produkter.

Har du endnu ikke kastet dig ud i at samarbejde med influencere, men går du og leger med tanken, så kan der være rigtig mange ting at overveje og tage stilling til, og det kan måske virke skræmmende og uoverskueligt. Heldigvis sidder vi hos KompetenceKanalen klar til at hjælpe dig godt i gang. Kontakt en af vores dygtige konsulenter i dag.