Amazons entré i Sverige i slutningen af oktober, var måske ikke helt, hvad Amazon selv havde håbet på. Den svenske Amazonside var præget af fejl i priserne, fejl i oversættelserne, og så generelt ikke ud til at være helt klar. Forklaringen på den forhastede lancering skal formentlig findes i, at Amazon ville være klar til Black Friday og julesalget.

Men på trods af en lidt sløv opstart i Sverige, samt det faktum, at danskere ikke kan få leveret størstedelen af produkterne på den svenske side til Danmark (endnu), så skal Amazon tages meget seriøst. Amazon har i hvert fald vundet store markedsandele i særligt Tyskland og England. Her står Amazon for henholdsvis 25,3% og 13,4% af det samlede digitale salg.

 

Almindelige webshops får hård konkurrence

De fleste danskere, der handler på nettet, er lige nu vant til at søge efter et produkt på Google og via dem tilgå en webshop, enten igennem en shopping- eller tekstannonce eller et organisk resultat. Det kommer med tiden til at ændre sig.

Når Amazon kommer til Danmark og er ovre de værste opstartsfejl, så vil flere og flere danskere med tiden tjekke Amazon, når man leder efter et produkt, da Amazon på samme måde som Google, er en søgemaskine. Forskellen er, at Amazons søgemaskine udelukkende viser dig varer i Amazons enorme varekatalog, der i Sverige tæller mere end 30 kategorier, i skrivende stund.

Amazons service går på, at det skal være nemt at finde det rette produkt til den laveste pris, samt få produktet leveret hurtigt.

Hvis man så oven i det, køber et Amazon Prime-abonnement for et lille beløb per måned, så vil man få gratis og endnu hurtigere levering, samt adgang til en masse andre fordele.

Med andre ord er det svært at se, hvordan almindelige webshops, som vi kender i dag, skal kunne konkurrere mod den amerikanske e-handelsmastodont. De fleste mindre webshops vil have svært ved både at skulle sælge via deres ”normale” webshop og Amazon samtidigt. Hertil bliver det for ressource- og likviditetskrævende at skulle holde begge platforme kørende.

 

Gør dig nogle overvejelser

Derfor er vores klare anbefaling, at man forholder sig til og overvejer om produkterne på ens webshop også skal kunne findes på Amazon, når de kommer til Danmark. Man skal dog gøre et stykke forarbejde, idet nogle kategorier fyldes så hurtigt, at det er svært at skille sig ud fra andre forhandlere, hvis man ikke har den laveste pris eller hurtigste levering.

De produkter man vælger at sælge via Amazon, skal man derfor være sikker på at kunne levere relativt hurtigt og til en konkurrencedygtig pris. Når man sælger på Amazon, kan det gøres på forskellige måder; enten gennem FBA – Fulfillment by Amazon, hvor ens produkter sendes til Amazon og shippes fra et Amazonlager. Eller via FBM – Fulfillment by Merchant, hvor man står selv for at få sendt varerne afsted. Begge services er forbundet med nogle faste og variable omkostninger, da man med FBA betaler for at benytte Amazon, at have sine produkter på Amazons lager (beregnet ud fra kubikmeter lagerplads) samt en på forhånd defineret afgift (Amazon referral fee) alt efter, hvad man sælger. På tøj er det f.eks. 17 % af den samlede ordre, mens det for forbrugerelektronik er 8 %. Disse afgifter gæler både FBA og FBM. Ved en FBM løsning betaler du også det faste månedlige beløb, for at have en sælgerkonto på Amazon. Dertil kommer udgifter til eget lager samt håndtering og fragt. Oveni det kommer referral fee på X %.

Udover, at man skal beslutte sig for, hvordan hvor man foretrækker at sælge på Amazon, er der også en del krav, man skal overholde. Disse krav er dog forskellige alt efter, om man kører FBA eller FBM.

Men uanset sælgerplan, så kræves der følgende produktoplysninger:

  • GTIN, UPC, ISBN eller EAN (man kan søge om undtagelse, hvis produkt ikke har identifikationsnummer)
  • SKU-nummer til at holde styr på eget lager
  • Pris
  • Stand (ny, brugt osv.)
  • Lagerstatus
  • Leveringsmuligheder
  • Navn
  • Brand
  • Kategori
  • Beskrivelse
  • Produktbilleder i høj opløsning

 

Amazon kan desuden koble to identiske produkter med samme GTIN-nummer. På den måde kan forskellige produktoplysninger allerede være på plads, bare indgivet af en anden sælger.

Når man har indgivet de nødvendige oplysninger om produkterne, er det yderst vigtigt at være bevidst om, hvilke keywords og search terms, man gør brug af på hvert produkt. Det er disse søgeord og søgetermer Amazon benytter til at vise forbrugerne de mest relevante produkter ved en given søgning.

 

Lad os hjælpe dig

Der er altså en del forskellige elementer, der skal være på plads, inden man tilføjer sine produkter til Amazons store varekatalog, da Amazon slår hårdt ned på forhandlere, der ikke kan overholde leveringstider eller får dårlige produktanmeldelser.

KompetenceKanalen hjælper dig gerne med at komme i gang med at sælge på Amazon, hvad end du vil i gang med det samme eller vente på, at Amazon kommer til Danmark.