Arbejder du med drift af en webshop eller hjemmeside, er du formegentlig allerede bekendt med begrebet A/B test eller splittest. I mange tilfælde er det begreber der forbindes med optimering af webshops eller hjemmesider, men det er faktisk et rigtig godt redskab til optimering af alle dine digitale indsatser.

 

Hvad kan en splittest

Som nævnt forbindes det at splitteste ofte med optimering af webshops, hvor det hovedsageligt bruges til at forbedre brugervenlighed og konverteringsrate. Har din webshop mange besøgende, som lægger varer i kurven, men ikke ender med at købe, kan en splittest være med til at finde årsagen. Har shoppen mange potentielle kunder, som når til at indtaste betalingsoplysninger, men derefter springer fra, kan en splittest endnu ang være et godt redskab til fejlfinding.
Når vi taler om splittests i forbindelse med optimering af din webshop eller hjemmeside, er det nærmest kun fantasien – og ressourcerne – der sætter grænserne for, hvad du kan teste. Brug for eksempel splittests til at finde ud af:

  • Hvilke farvekombinationer der fungerer på lige netop dit site
  • Om fri fragt har en indvirkning på konverteringsraten
  • Om du beder om for mange informationer i check out-fasen
  • Hvorvidt kunderne har nemt nok ved at finde det de søger

Det er ikke kun i den indledende fase af din digitale investering, at splittests bør være en del af strategien. Det er en god idé hele tiden at splitteste på dit site, så du undgår eventuel stagnering eller tilbagegang og er opdateret, i forhold til dine kunders adfærd.

 

Splittest og markedsføring

Det er altså ikke kun i forbindelse med optimering af din webshop eller hjemmeside, at splittests kan være et godt redskab. Hvis du benytter dig af digital markedsføring, som for eksempel Google AdWords, Facebook-annoncering og e-mail marketing kan splittests hjælpe dig med at få det maksimale ud af din investering.

På Facebook kan du afprøve forskellige produkter eller ydelser, til forskellige målgrupper. Du kan finde ud af, hvorvidt nogle grupper reagerer bedst på video, mens andre responderer bedst på billeder. Hvilke typer motiveres af tilbud og hvem af inspiration og trends.
Du kan sågar splitteste på den tekst der følger med dine annoncer og finde ud af om dine potentielle kunder reagerer på emojis, på lange beskrivelser eller på korte bullets. Du kan teste forskellige Call to Action-knapper, på forskellige målsætninger og forskellige formater.

I dine Google AdWords-kampagner kan du blandt andet teste på effekten af forskellige landingssider eller på, hvor lange dine annonce-overskrifter skal være. Du kan derudover teste på opbygningen af dine overskrifter, altså hvilke ord du starter ud med og hvad det har af betydning for interaktionen med annoncen.
Andre ideer til splittests på Google AdWords-kampagner kunne være:

 

  • Hvilken URL vises i annoncen
  • Skal der indbyggede Call to Action- budskaber i dine tekster
  • Pris i annoncen vs. Ingen pris i annoncen

 

Værktøjer til splittests

Der findes en lang række værktøjer, som kan bruges når du skal foretage de forskellige tests på din side. Vi har forsøgt at samle nogle af de forskellige værktøjer her.


Splittesting

Blandt værktøjerne til at foretage splittest findes f.eks. Google OptimizeVWO (Visual Website Optimizer) og Omniconvert.
Disse værktøjer bruges til at teste ændringer på din webshop, uden det påkræver implementering af disse, før du ved om det har den ønskede effekt.

Det foregår, kort fortalt, således at 50 % af den samlede trafik sendes ind på variant-siden og de øvrige 50 % sendes ind på din originale side. Derefter måles der på forskellige parametre, som f.eks. bounce rate, salg og bruger-engagement. Du kan også måle på mere specifikke parametre, som eksempelvis ’klik på elementer’, hvor lang tid en given bruger er på siden eller lignende.
Du kan også specificere, hvilke brugere der skal inkluderes i en test, hvis du kun ønsker at måle på mobile enheder eller i specifikke landsdele.

Et andet værktøj er surveys, som oftest bruges i undersøgelses-fasen. Her kan du spørge dine brugere, hvad de synes om eksempelvis navigationen på siden eller antallet af påkrævede oplysninger ved køb.

Til dine splittests på Facebook, herunder også Instagram og Audience Network, kan du benytte Facebook Analytics som måleredskab. Har du sendt en identisk annonce, med det helt samme klikbudget, ud til forskellige målgrupper, kan Facebook Analytics give dig overblikket over resultaterne.  Har du oprettet annoncer, som indeholder forskellige visuelle virkemidler og sendt dem ud til samme målgruppe, kan værktøjet også vise dig resultater herfra.

Heatmaps
Ønsker du ydermere at se, hvordan dine brugere navigerer rundt på siden, i form af klik, muse-bevægelse eller scrolling, kan du benytte heatmap-værktøjer som f.eks. Hotjar eller Crazy Egg. Derudover findes user recordings, som viser mere præcist, hvordan en bruger navigerer på siden: fra de lander der, til de forlader siden igen.
Til sidst kan nævnes funnels, der ligesom Google Analytics bruges til at måle frafaldet på enkelte steps, eksempelvis i et check-out flow.

Crossbrowser testing

Inden du starter din splittest, er det en god ide at teste, at din variantside, ser ens ud på alle enheder og browsere.
Til dette kan du bruge værktøjer som crossbrowsertesting.combrowserstack.com eller browserling.com.