Når du skal ud og investere i markedsføring af dit brand, dine produkter eller ydelser, er en af de vigtigste faktorer for succes, at du er skarp på dine målgrupper og deres adfærd. Dét kan nemlig hjælpe dig til at vælge de rigtige platforme fra start og derved få det maksimale ud af din investering. FDIH har ud fra deres seneste analyse skabt et overblik over, hvordan de danske e-handlende forbrugere agerer på de sociale medier.

Sæt kunden i centrum

Analysen viser eksempelvis at 26 % af forbrugerne følger ’sælgende virksomheder eller influenter’ på de sociale medier, hvilket er et beskedent fald fra 28 % i 2017. Især kvinder, samt unge mellem 18 og 29 år lader sig fortsat inspirere her. Mere præcist er det 33 % af kvinderne, samt 52 % af de unge mellem 18 og 29 år, der lader sig inspirere på de sociale medier.  Hele 33 % af de køb, der er foretaget på baggrund af inspiration fra de sociale medier, er tøj, sko og smykker til kvinder.

Det betyder altså at du, på trods af det beskedne fald i antal brugere, der følger sælgene virksomheder på de sociale medier, stadig har rig mulighed for at inspirere potentielle kunder til køb.

 

Vælg de rette platforme

At kende dine målgrupper og deres adfærd, når du skal brande din virksomhed digitalt, er som nævnt en vigtig faktor for succes. Grunden hertil er at der udvises vidt forskellig digital adfærd, for henholdsvis mænd og kvinder, samt unge kontra ældre. Analysen fra FDIH viser at de unge hovedsageligt henter deres inspiration på blogs, Instagram og Snapchat, mens den ældre del af befolkningen fortsat lader sig inspirere på eksempelvis Facebook, som også stadig er det medie, hvor flest personer følger en kommerciel profil.

1. Facebook

2. Instagram

3. Blogs

4. YouTube

5. LinkedIn

6. Snapchat


Analysen giver dig altså mulighed for at differentiere din markedsføring alt efter, hvilke aldersgrupper og køn du ønsker at henvende dig til. Du kan både producere indholdet til dine kampagner og vælge platforme ud fra, hvilke målgrupper du ønsker at påvirke. At møde din målgruppe på de steder, hvor de er mest tilbøjelige til at lade sig påvirke, vil i sidste ende sikre dig større værdi, i forhold til den tid og de penge du investerer i markedsføringen.

Hvis du ønsker at vide mere om de forskellige muligheder, indenfor markedsføring på diverse sociale medier, kan du læse mere her eller kontakte vores specialister på 7070 2080.

Du kan også læse hele analysen fra FDIH her.