Det kan være svært at finde frem til de anbefalede formater, både på billeder og video, til de sociale medier. Med denne guide forsøger vi at skabe et overskueligt overblik over de anbefalede formater, og samtidig dele vores erfaringer i forhold til kreative virkemidler.
I denne guide finder du både formater og anbefalinger til Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat og TikTok.
Hvorfor er det vigtigt at bruge de rigtige formater?
På sociale medier, som jo har til formål at inspirere, informere og aktivere deres brugere, har kvaliteten af det kreative indhold en stor betydning – både betalt og organisk.
Vi ved eksempelvis, at Facebook i høj grad prioriterer det indhold, der er i ’bedst kvalitet’, i forhold til en række kreative virkemidler.
Når vi bruger ordet ’kvalitet’, betyder det ikke nødvendigvis, at du skal have fat i det helt dyre kamera for at kunne være med. Kvaliteten af det kreative materiale kan faktisk højnes, blot ved at have fokus på de korrekte formater. Har dit billede eller din video det rigtige format til det opslag eller den annonce, det skal bruges i, er du altså allerede godt på vej.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at indholdet af dit kreative materiale afspejler din virksomheds identitet, samt tager hensyn til din målgruppes behov, men det er et helt andet emne.
Facebook er stadig det største sociale medie og danskernes foretrukne platform, hvilket også gør det til en af de foretrukne platforme for virksomheder at promovere sig på.
Grundet de bagvedliggende algoritmer, har virksomheders organiske tilstedeværelse på Facebook sine begrænsninger, hvilket gør det endnu vigtigere at lave kvalitetsindhold, der fanger din målgruppe.
Facebook tilbyder som supplement til den organiske tilstedeværelse, muligheden for betalt promovering. Platformen har en umådelig stor viden om dens brugeres interesser og adfærd, som du kan drage nytte af i din markedsføring til at ramme specifikke målgrupper med tilpassede budskaber.
Tip til Facebook: Hav fokus på din målgruppes ønsker og behov, når du laver indhold. Du konkurrerer med kattevideoer, memes og andet indhold, så dit budskab skal være både relevant, interessant og fængende.
Instagram, som er en del af Facebook-familien, er ligeledes et af de største sociale medier herhjemme.
Her er det altoverskyggende formål ’at inspirere’ sine følgere, både når det gælder organiske opslag og betalt annoncering.
Brugerne på Instagram bruger hovedsageligt platformen til at søge inspiration til alt fra madopskrifter og Dagens Outfit, til DIY-projekter og rejsedestinationer.
Funktionen ’Instagram Story’ er meget brugt, både for forbrugeren og for virksomheders organiske tilstedeværelse, hvilket også gør det til et attraktivt sted at annoncere.
Du kan sagtens annoncere på den placering uden nødvendigvis at have tilpasset materiale, men da Instagram er et visuelt medie, anbefales det klart at tilpasse ti