Julen nærmer sig, og mange butikker og webshops har allerede gjort sig de første forberedelser i form af både udsmykning, men også varesortimentet. Derfor er det heller ikke for tidligt at begynde at overveje, hvordan du skal forberede din webshop på den travle juletid. Herunder finder du 5 gode tips til, hvordan du med hjælp fra de sociale medier kan blive klar.

 

Advents give away

Det kan være en god ide at oprette en advents give away eller en julekalender, hvor du udlodder produkter til en heldig vinder enten hver søndag i advent eller hver dag. Opsæt nogle vilkår der gør, at deltageren både skal interagere med opslaget og besøge jeres website. På denne måde får du både interaktioner på dine sociale platforme, samt besøg på dit website, der kan benyttes i senere markedsføring.

 

 

Tilpas USP’er (unique selling points)

Op til jul er der altid øget travlhed, og det betyder for mange webshops også, at der kommer pres på f.eks. levering. Overvej derfor at oplyse kunderne om længere leveringstid, så de bliver opmærksomme på at bestille i god tid. Det kan også være en god ide at sætte en bestillingsfrist, så kunden er klar over, at der skal bestilles inden en bestemt dato, hvis varen skal nå hjem inden jul. Overvej desuden, om du skal tilpasse andre USP’er som fx mulighed for gaveindpakning og længere byttefrist. Disse USP’er kan også tilføjes i annoncer og organiske opslag.

 

Opret en Lead-kampagne

Få både nuværende og nye kunder til at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Med nyhedsbrevet vil de fx kunne få oplysninger om kampagner, konkurrencer mm. før alle andre. For at få kunderne til at tilmelde sig nyhedsbrevet, kan du motivere med f.eks. ”Få sneak peak på vores juletilbud””Få tilbuddene først” eller ”Spar yderligere 5 % i december” – alt sammen får de, hvis de tilmelder sig nyhedsbrevet.

 

Brug de sociale medier til at inspirere op til jul

Du bør også overveje at lave organiske opslag, der løfter sløret for de produkter, der kommer på tilbud. Annoncér de stærkeste tilbud ud til alle eksisterende følgere. Eksempel: ”Er du også vild med dette outfit? Dele af det kommer på tilbud til jul – hvad håber du, vi vælger at sætte på tilbud?”. På denne måde får du eksisterende følgere til at interagere, og samtidig får du indblik i, hvad der er efterspørgsel på.

 

Vælg materiale, der skiller sig ud

Facebook og Instagram giver dig mulighed for at inspirere dine potentielle kunder ved hjælp af både billeder, video og tekst. Til jul ser vi dog ofte de samme virkemidler fra de fleste annoncører: baggrund i en julefarve eller med et julemotiv + teksten ”JUL” eller ”JULETILBUD” i en stærk farve. Forsøg derfor at lave noget materiale, der skiller sig ud. Vær kreativ og legende, og eksperimenter eventuelt med både video og billeder.

 

Har du brug for hjælp?

Så glem ikke, at vi står klar til sparring, og vi tager gerne en gratis, uforpligtende dialog omkring netop din webshop.