På Instagram handler det primært om at skabe relationer til sin målgruppe.

Det er derfor ikke nok at være til stede på Instagram som e-commerce-virksomhed. Det er vigtigt, at du er proaktiv og lader dit brand være afsender på indhold, der inspirerer dine følgere til at tage aktion.

Men hvordan aktiverer du dine brugere?

Vi tager dig i hånden med 5 værktøjer, du kan tage i brug, så du trygt kan begynde at få mest ud af din tilstedeværelse på Instagram.

“Men jeg har jo slet ikke nok følgere…”

Først skal vi fastslå:

Det handler ikke alt sammen om, hvor mange følgere du har, men om dit forhold til den gruppe af følgere du har.

Forestil dig antallet af mennesker, der følger dig. Lad os tage et eksempel på 800 følgere. Det virker ikke som mange, men hvis du samlede alle følgere ét sted – ja, så har du altså to store auditorier af mennesker der har sagt: ’Ja tak’ til at finde ud af mere omkring, hvad din virksomhed kan bidrage til for dem.

Så, er det stadig ’kun’ 800 følgere?

Du har altså en gruppe af mennesker, som du kan tage udgangspunkt i.

Opslag – Lav en kommunikationsplan for at generere brandrelevante opslag, som dine følgere kan relatere til

Dette er ikke et værktøj, som du kan finde inde på Instagram-appen, men et værktøj du kan bruge til at arbejde med dit brands eksterne kommunikation.

Fordelene ved en kommunikationsplan til Instagramopslag:

  • Mulighed for at definere, hvad dit brands kerneværdier er eller skal være

  • Mulighed for at formidle disse kerneværdier til relaterbart indhold for dine følgere

Sælger du eksempelvis loungetøj, så tænk over, hvilken livsstil, det tøj du sælger, er med til at repræsentere. Du kan lave en brainstormøvelse, hvor du genererer alle de associationer, du sammensætter med loungetøj.

Det kunne eksempelvis være:

  • Afslapning

  • Lethed

  • Pause

Herfra kan du så lave opslag, der passer til disse stikord og derved have dem som budskab, som dit brand er afsender på:

Pause:

Afslapning:

Lethed:

På denne måde kan du generere opslag, der repræsenterer dit brands kerneværdier og som kan være relater bare for dine følgere.

Stories

Instagram er interesseret i profiler, der er gode til at holde andre brugere på appen, og her er storyfunktionen effektiv.

Storyfunktionen er placeret i toppen af appen, og man skal som bruger derfor ikke scrolle i massevis for at finde noget interessant at se, læse eller interagere med.

Fordele ved Instagram Story-funktionen:

  • Viser dine følgere, at du er aktiv på Instagram

  • Kan være med til at holde på dine følgeres opmærksomhed med aktionsskabende værktøjer, herunder meningsmålingsfunktionen

Sådan bruger du meningsmålingsfunktionen på Stories til at skabe aktion

Med denne funktion kan du aktivere dine brugeres opmærksomhed til at tage et aktivt valg mellem svarmulighed A eller B.

Du kan:

1. Stille dine følgere nogle spørgsmål, som relaterer sig til dit brands kerneværdier:

2. Du kan også spille et spil, ”This or That” med dine brugere. Driver du en webshop, der sælger møbler, kan du tage dit sortiment af produkter og give dine følgere lov til selv at vælge, om de eksempelvis hellere vil have en mørk eller lys sofa:

Instagram Filmrulle

Filmrullen på Instagram er korte videoer, også kendt som ”Reels”. Hovedingrediensen her er den gode musik, som du kan bruge til at skabe en specifik stemning, som passer til netop dit brand.

Fordele ved Instagram Reels:

  • Kan tappe ind i din målgruppes udfordringer og løse dem

  • Kan fremvise en stemning som er relaterbar eller inspirerende for din målgruppe

  • Kan fremvise den menneskelige side bag din virksomhed

  • Hjælper med at styrke båndet mellem dig og dine følgere eller målgruppe

Sådan kan du bruge Instagrams Filmrulle:

Lad os tage udgangspunkt i, at du sælger bageudstyr.

Du vil gerne sælge det til en gruppe af mennesker, som elsker at bage som hobby, og gerne vil øve sig på at lave avancerede kager.

Her kan du tage et produkt fra dit sortiment og vise, hvad man som amatørbager kan opnå af flotte resultater med dit produkt. Du kan vælge mellem en række lyde/musik, der understreger letheden og elegancen ved at bruge dit produkt

Du kan vise din menneskelige side ved at dokumentere din arbejdsdag og derved vise processen bag dit produkt/arbejde. Dette viser dine brugere, at der er et ægte menneske bag din virksomhed, som arbejder hårdt for at løse netop deres udfordringer. Som mennesker vil vi gerne se disse sider af hinanden for at kunne relatere og forstå hinanden bedre.

Instagram Live

Instagram Live giver dig mulighed for at have en øjeblikkelig dialog med dine følgere. Her er det dine mest engagerede følgere, der ser med på din Live.

Fordele ved Instagram Live:

  • Mulighed for at besvare alle de spørgsmål, som dine følgere måtte sidde inde med

  • Placere dine produkter i Liven uden at være direkte sælgende

  • Italesætte dine USP’er. Har du fri fragt, kan du understrege, hvor hurtigt og nemt det også er at modtage dine produkter.

  • Lære dine følgere bedre at kende og omvendt, fortælle mere om dig selv

Vær selv aktiv, men husk…

Du kan også selv være aktiv ved at:

  • Kommentere på andres opslag

  • Like andres opslag

  • Deltage i andre diskussioner/samtaler på Instagram (På andres Live, under andres opslag, på andres stories, i private beskeder, m.m.)

Fordelen ved selv at være aktiv:

  • Du viser, at dit brand er proaktivt

  • Du skaber en forbindelse til andre mennesker og viser derved det menneskelige bag dit brand

Men du skal huske:

Tag ansvar:

Jo mere aktiv du er, jo mere respons vil du modtage, og jo mere ansvar for at forblive aktiv på platformen tager du på dine skuldre.

Lægger du op til en snak, skal du altså også være med til at holde samtalen kørende.

Forventningsafstem derfor med dig selv om, hvor mange steder på Instagram du har mulighed for selv at være aktiv med dine brugere.

Vær konsekvent:

Hvad end du vælger at lave Lives, Reels eller opslag, skal du blot huske at være konsekvent med dine initiativer. Fuldstændig som de forhold vi skaber i virkeligheden.