Hvis du gerne vil have hjælp til at sætte din nye GA 4 ejendom op, så er du mere end velkommen til at række ud til os. Den 1. juli 2023 stopper Google Universal ejendomme med at spore data på alle hjemmesider, og 360 Universal Analytics stopper fra d. 1. oktober 2023. Tidligere indsamlet data vil blive gemt i mindst 6 måneder herefter, men efter denne periode skal man ikke regne med at have adgang til Google Universal Analytics data længere.
Hvorfor lukker Google Universal Analytics?
Universal Analytics bliver lige så stille mere og mere forældet til brug som analyseværktøj med nyere teknologier og privatlivshensyn, der skal efterkommes. Google Analytics 4 er udviklet til at kunne tilpasse sig en fremtid med eller uden cookies samt andre identifikatorer.
Med de store skift i industristandarder og privatlivsdrevne ændringer, skal forretninger i dag måle deres brugeres komplekse multi-platform rejser, som foregår over forskellige enheder, hjemmesider og/eller apps, alt imens der tages højde for privatlivet. De store skift og ændringer er årsagen til, at Google udgav Google Analytics 4 (GA4) for 2,5 år siden.
“Universal Analytics blev bygget til en generation af onlinemålinger, der var forankret i desktop-nettet, uafhængige sessioner og lettere observerbare data fra cookies” [oversat red.]
– Russel Kethcum, Direktør for produktledelse hos Google
Kilde
Hvad er GA4?
Millioner af hjemmesider er i dag afhængige af Google Analytics for at kunne forstå kunderejser, kundepræferencer og skabe bedre oplevelser for kunderne. Med mere og mere handel som flytter online, er det vigtigt at have den bedst mulige indsigt, for at sikre virksomhedens marketingpenge er godt givet ud. Brugere kan i dag interagere med en forretning hvor, hvornår og hvordan de har lyst. Såsom at tilgå en hjemmeside fra sin desktop og senere købe et produkt via mobilen eller en app.
Som sagt er Google Analytics 4 bl.a. skabt for at spore de komplekse multi-platform kunderejser, der foregår på internettet.
GA 4 er altså en ny type ejendom med flere fordele overfor Universal Analytics:
Web + app sporing
Har man både en hjemmeside og en app, bliver det nu lettere at sammenflette sine data vha. gratisværktøjer, som Google har udgivet. Er dette relevant for dig, vil vi anbefale af læse videre i denne artikel, da dette også er nogle mere avancerede emner
Få indsigt med Google Analytics 4 sporing
Når alle standard Universal Analytics ejendomme stopper med at spore besøg mv. d. 1 juli 2023, og 360 Universal Analytics stopper fra d. 1. oktober 2023, er det vigtigt at komme i gang med GA4 hurtigst muligt, så du i fremtiden har historisk data og kan sammenligne dataen fra måned til måned.
Er dine GA4 ejendomme sat op? Ellers er det på tide at komme i gang!
Dette er især vigtigt da alle Universal Analytics data, ikke er kompatibel med GA4 data. Der er ikke nogen måde, hvorpå man kan overføre historisk data fra den gamle version til den nyere version.
Fordele ved GA4
Granulær analyse
En af de største fordele ved analyseværktøjerne i Analytics 4, er at de er mere fokuserede på brugerengagement, som kan hjælpe på et mere granulært niveau med at analysere de besøgendes kunderejser. Ved hjælp af mere intuitive rapporter til markedsanalyser, vil man kunne finde ud af, hvor kunder falder fra, hvor de er mere interesserede, hvad der holder dem på hjemmesiden, og hvad der får dem til at vende tilbage.