Google har for nylig foretaget en række ændringer i Google Ads. Disse ændringer kan have stor betydning for din virksomheds succes på Google, og derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på dem.

 

Opdatering om UPI-værdier er lige om hjørnet

Den 30. september i år træder Googles ændringer om håndhævelse af UPI-værdier i kraft. Disse ændringer kommer til at gælde i en lang række lande; heriblandt Danmark. Et produkts UPI, som er en forkortelse af Unik Produkt Identifikation, hjælper Google med at genkende produktet og dermed sikre den bedste oplevelse for brugerne. For Google shopping er det typisk at 2 ud af 3 UPI-værdier er påkrævet, det er GTIN [Global Trade Item Number], MPN [Manufacturer Part Number] eller Brand [Brand].

Her er en forklaring på de ændringer, der vil træde i kraft:

  • Produkter, som ikke har UPI’er defineret i produktfeed, men har påkrævet UPI’er, vil ikke længere blive afvist. Disse produkter vil fremover også anses som kvalificerede, hvilket de hidtil ikke har været.
    Dog vil de produkter, der har en korrekt UPI, blive prioriteret højere end de produkter, der ikke har en UPI.
  • Når et produkt ikke har hverken en GTIN-værdi, en MPN-værdi eller en Brand-værdi, bør man i stedet bruge attributten [identifier_exists]. Det kan f.eks. være til håndlavede eller specialfremstillede varer.

 

Kort opridset betyder ændringerne fra Google, at du som annoncør kan opleve at få vist flere produkter i Google Shopping, end det hidtil har været tilfældet.
Vi anbefaler naturligvis, at det fortsat har en høj prioritet at få UPI-værdier med i feedet, da disse produkter stadig prioriteres højere af Google.

 

Vær opmærksom på jeres annoncer med de nye Ad Delivery opdateringer

Udover ændringerne i forhold til UPI-værdierne, kommer der endnu en opdatering fra Google. Fra og med 17. september i år vil Accelereret annoncelevering ikke længere være muligt at vælge som leveringsmetode for søgekampagner, Shopping-kampagner og delte budgetter.
Accelereret annoncelevering sørger for at opbruge annoncebudgetter hurtigere end standardlevering ved at byde ind på alle de Google-auktioner, som kampagnen er kvalificerede til. Standardlevering spreder derimod kampagnebudgettet mere ligeligt ud over døgnets 24 timer. Det er dog vigtigt at huske, at accelereret leveringsmetode ikke har nogen indvirkning på effektiviteten, hvis din kampagne ikke er begrænset af budget.

Kort fortalt om ændringerne af leveringsmetode for annoncer:

  • Standardlevering vil fremover blive den eneste leveringsmetode for alle søgekampagner, shopping-kampagner og delte budgetter.
  • Kampagner, der i dag benytter sig af Accelereret annoncelevering, vil automatisk blive omstillet til standardlevering 1. oktober i år.
  • Accelereret annoncelevering vil dog blive ved med at være en mulighed for video- og displaykampagner.

 

Standardlevering anbefales i forvejen af Google, så hvis dine klikbudgetter ikke er begrænsede, vil du ikke komme til at mærke nogen forskel, når ændringen træder i kraft.