Hvad er Performance Max?

Performance Max, som på dansk også kaldes ’maksimal effektivitet’, er Google Ads nye kampagnetype. Denne kampagnetype muliggør at trække meget trafik, da Performance Max annoncerer på alle Googles kanaler, herunder YouTube, Display, Search, Discover, Gmail, Shopping og Maps. Derfor kan man med denne kampagnetype sprede sin annoncering ud over flere kanaler. Performance Max tager alt det gode fra de forskellige kampagnetyper, og sammensætter det i én enkelt kampagne, for at skabe den bedst mulige performance.

Performance Max er derfor en kombination af Googles Kanaler, hvor Google forsøger at skabe den ultimative kombination af de forskellige kampagnetyper, til én samlet automatiseret løsning. I og med det er en automatiseret kampagnetype, overlader man meget til Google. Det betyder dog også, at Performance Max har mulighed for at fange søgninger og relevante visninger, som de øvrige kampagnetyper ikke kan. Google benytter al den data og de automatiserede algoritmer til at byde ind på relevante søgninger, som du ellers ikke selv ville kunne.

Kort info om Performance Max

I december 2021 åbnede Google for kampagnetypen, Performance Max. I september 2022 vil Performance Max erstatte Google Smart Shopping. Det betyder derfor, at alle Smart Shopping kampagner automatisk bliver opgraderet til Performance Max kampagner. I perioden april til juni 2022, vil man kunne opgradere sine Smart Shopping kampagner med ét klik til Performance Max. Her vil data fra Smart Shopping blive ført med over i den nye kampagnetype.

Opsætning af Performance Max

Kravene der sættes i forhold til opsætningen af Performance Max er overskrifter, beskrivelser, logo, call-to-action knap, udvidelser, URL, virksomhedsnavn samt kreativer som f.eks. billeder og videomateriale. Hvis man ikke har nogen video, så opretter Google automatisk én for dig ud fra det billedmateriale der uploades. Udvidelser er ikke anderledes end ved search annoncering. Det er stadig meget vigtigt at lave unikke og relevante udvidelser, der ligger vægt på, hvad der er unikt ved din virksomhed. Dette giver kunden incitament til at vælge netop din virksomhed, at handle ved.   
Vi anbefaler, at man tilføjer webadresseudvidelse, hvor Google sender brugeren ind på den landingsside, der har mest relevans for brugeren. Et råd er at lave så mange kreativer, som der er mulighed for i kampagneopsætningen. Således har Google den bedste forudsætning, for at finde frem til den ultimative kombination, med henblik på at skabe den bedst mulige performance.

Det er muligt at køre Performance Max på en kategori, et brand, ens eget brand eller helt generisk for webshoppen. Det er meget vigtigt, at ens budskaber og content er målrettet mod det, man vælger at fokusere på i kampagnen. Et nøgleord er derfor relevans som direkte har indflydelse på ens annoncekvalitet. Man bør derfor løbende optimere mod en bedre kvalitetsscore, da det er indikator for, om det content du har givet til Google har relevans, eller den nødvendige kvalitet for at blive prioriteret.

Vores erfaringer med Performance Max

Vi ser uden tvivl at Performance Max tager noget trafik fra de kampagner, som man i forvejen har kørende på Search, Display, YouTube og Discovery. Det betyder dog ikke, at man skal lukke ned for ens gamle kampagner – tværtimod. Selvom der opsættes en Performance Max kampagne, vil det stadigvæk give mening at annoncere på ens gamle kampagner. Performance Max skal ses som et supplement til ens nuværende set-up, samt en mulighed for at fange søgninger, du ikke selv kan.

Performance Max er er ikke for alle. Det kræver en stor mængde konverteringsdata, for at Google har noget data at arbejde ud fra. Vi har kunder, hvor det har været en rigtig god løsning, men vi har også kunder, hvor det endnu ikke har været det optimale. På de kunder, hvor det har fungeret bedst, har det helt klart været på produktkategorier eller brands, der i forvejen har haft en god performance. Det betyder derfor, at Performance Max fungerer godt, når Google i forvejen har konverteringsdata at arbejde ud fra.

Vi anbefaler derfor, at man opsætter Performance Max på en kategori eller et brand, der har performet godt på kontoen. Det vil sørge for, at Google har den bedste forudsætning, for at optimere og byde mod relevante søgninger samt visninger. Lad kampagnen køre i minimum 6 uger. De første 2 uger vil være en indlæringsperiode, hvor Google indhenter data og justerer budstrategien til. De næste 4 uger vil være en optimeringsperiode. Ligeledes skal man være opmærksom på, at der kan være forsinkelser på konverteringer, hvis man kører en 30 dages konverteringsperiode.

Skal du have hjælp til Google Ads?

Kontakt os for en uforpligtende samtale, eller book et kort telefonmøde med Mads nedenfor.