Fra den 30. juni 2022 er det ikke længere muligt at oprette og redigere udvidede tekstannoncer i Google Ads.

Det betyder derfor, at de velkendte udvidede tekstannoncer erstattes af responsive søgeannoncer (Responsive Search Ads eller RSA) der blev indført i 2018. For dig der før har arbejdet – eller arbejder med – udvidede tekstannoncer betyder det helt konkret, at man stadigvæk kan pause, fjerne eller genoptage udvidede søgeannoncer. Da redigeringsmulighederne ophører fra den 30. juni, vil det altså fremadrettet kun blive muligt at oprette responsive søgeannoncer til dine kampagner, hvilket er en noget anderledes type annonce.

Hvad er responsive søgeannoncer?

Den helt store forskel er, at man med responsive søgeannoncer har mulighed for at indtaste op til 15 overskrifter, fire beskrivelser, én sti samt en landingsside.

Google har derfor mulighed for at afprøve forskellige kombinationer af annoncen, for at finde frem til den bedste variant. Der findes altså frem til den bedste kombination ud fra algoritmer, og det er dermed Google der har kontrollen og ikke annoncøren.

Det vil med andre ord sige, at Google sammensætter den bedst performende annonce efter brugerens søgeforespørgsel. Formålet med flere overskrifter og beskrivelser er at øge annonceeffektiviteten, og på den måde øge ens relevans og antallet af konverteringer.

Det er ikke et krav, at alle overskrifter og beskrivelser skal udfyldes. Google kræver minimum fem overskrifter og to beskrivelser. Vi anbefaler, at du holder skarpt øje med din annoncekvalitet, som bør være enten god eller fremragende. Jo bedre annoncekvalitet, jo bedre klikpriser og placeringer kan man forvente.

For at sikre en høj annoncekvalitet, skal ens søgeord indgå mindst én gang i én overskrift samt i en beskrivelse. Ligeledes skal man sørge for at have et tilstrækkeligt antal af overskrifter og beskrivelser. Vores tests peger på, at Google kræver syv-otte unikke overskrifter, som ikke må minde for meget om hinanden, samt to beskrivelser for at opnå en god annoncekvalitet.

Overgangen til responsive søgeannoncer

Hvad betyder overgangen fra udvidet tekstannoncer til responsive annoncer helt konkret?

Vores erfaringer med responsive søgeannoncer er, at vi specielt har lagt mærke til to tendenser; Der opleves en lidt højere gennemsnits CPC og – i de fleste tilfælde også en bedre performance, når man ser på antallet af eksponeringer, klik, CTR, og konverteringsrate.

Grunden til at vi ser en bedre performance på responsive søgeannoncer er højst sandsynligt, at Google vælger at prioritere deres automatiserede eller delvist automatiserede løsninger, herunder de responsive søgeannoncer. Det betyder derfor, at man vil opleve, at responsive søgeannoncer vil få flere klik og eksponeringer. Det er derfor klart, at de vil performe bedre.

Flere konverteringer – Bedre performance

Google nævner endvidere selv, at man i gennemsnit vil opnå 7% flere konverteringer ved overgangen til responsive søgeannoncer. Ligeledes har de lagt vægt på vigtigheden af annoncekvaliteten. Google påpeger også, at annoncører der øger deres annoncekvalitet fra dårlig til fremragende på responsive søgeannoncer, i gennemsnit vil opnå 9% flere klik og konverteringer.

Vores anbefaling er derfor, at man lader sine eksisterende udvidede tekstannoncer køre, hvor man gerne skulle have to til tre annoncer, der splittester på forskellige overskrifter og beskrivelser. Derudover bør man hurtigst muligt oprettet sine responsive søgeannoncer, så man kan teste de forskellige annoncetyper af.

Vi hjælper dig gerne!

Har du endnu ikke har oprettet responsive søgeannoncer og synes, at det kan virke som en uoverskuelig opgave, så tøv ikke med at kontakte os!