Når dine kampagner har kørt i Google Ads et stykke tid, vil du få adgang til en række anbefalinger fra Google. Anbefalingerne er forslag til effektivisering af din forretning ud fra Googles algoritme og kan styres både manuelt og automatisk.

Ved at anvende Googles automatiske anbefalinger kan optimeringen af din Ads konto blive mere enkel – men bliver den også mere effektiv? Optimeringsscoren på kontoen stiger, men skaber det relevante resultater?

Automatiske anbefalinger kan have en stor indvirkning på kontoens optimering. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i automatiske anbefalinger, samt hvorvidt de bør bruges.

Hvad er automatiske anbefalinger?

Anbefalingerne findes i menuen til venstre, øverst på din Google Ads konto. Anbefalingerne refererer til et optimeringsresultat, som er Googles estimat på hvor effektivt din Ads konto er sat op. For at forbedre dit resultat, skal du gøre brug af anbefalingerne.

De anbefalinger, der kan anvendes automatisk, er inddelt i følgende kategorier:

  • Budgivning og budgetter
    • Hjælper med at finde den rette budstrategi
    • Forebygger at dine kampagner ikke begrænses af budgettet
  • Søgeord og målretning
    • Hjælper med at nå ud til flere personer og målgrupper, der er interesserede i dit produkt
    • Foreslår nye søgeord der matcher søgetendenser
  • Annoncer og udvidelser
    • Hjælper med at justere dine annoncer, oprette nye annoncer og vise de bedst performende annoncer

Fordele ved automatiske anbefalinger

Ved at anvende de automatiske anbefalinger, gør du kontooptimeringen mere enkel og sparer tid. Automatiske anbefalinger er derfor en god løsning for dig, der ikke ønsker at bruge så meget tid på Google Ads, men samtidig gerne vil sikre, at dine annoncer er så effektive så muligt ud fra Googles estimater. Når dine annoncer optimeres, forbedres CTR og dermed også annoncens kvalitetsresultat.

Selvom dine annoncer er baseret på Googles anbefalinger, kan du stadig bevare kontrollen ved at klikke på fanen ’historik’ under de automatiske anbefalinger. Her kan du se hvilke anbefalinger, der er blevet anvendt og (de)aktivere dem løbende.

Ulemper ved automatiske anbefalinger

Det er nemt at lade sig forføre af alle fordelene ved automatiske anbefalinger – men pas på!

Det er vigtigt at huske på, at de automatiske anbefalinger er drevet af Googles algoritme, som ikke har kvalitativ indsigt i den enkelte forretning. Derfor er det ikke alle forslag til søgeord, målgrupper og budstrategier, der nødvendigvis passer ind i lige netop din forretnings produktudbud og målretning for annoncering.

Desuden kan automatiske anbefalinger kun anvendes på kontoniveau. Dette betyder altså, at ændringerne træder i kraft for alle dine annoncegrupper, selvom det ikke er alle, der har ens performance.

Vores tips

Hvis du vil prøve teste de automatiske anbefalinger af, kan vi anbefale følgende
best practices:

1. Budgivning
Det er altid en god idé at kombinere den manuelle budstrategi med Udvidet CPC, da denne strategi hæver dine manuelle bud i situationer, der ser ud til at føre til en konvertering. Dette kan resultere i, at din annonce kommer foran i køen, over for annoncører, der ikke optimerer efter en Udvidet CPC budstrategi.

2. Søgeord og målretning

Denne anbefaling er relevant, fordi den tilføjer målgrupper til dine annoncer, ud fra brugernes søgetermer, der matcher din forretnings produkt. Dermed målrettes dine annoncer efter personer, der søger efter dit produkt, selvom disse personer tilhører en målgruppe, som ved første øjekast ikke virker til at være relevant, og derfor ikke er blevet tilføjet manuelt.

 

3. Annoncer og udvidelser

Ved at optimere efter denne anbefaling, sikrer du at de annoncer, der forventes at være mest effektive i annoncegruppen prioriteres til visning på Google. Denne er god at benytte, da du sikre dig altid at blive fundet på dine mest relevante annoncer.

Bør du anvende automatiske anbefalinger?

Både ja og nej.

De automatiske anbefalinger skal ses i lyset af, hvad der giver bedst mening for den enkelte forretnings produktudbud og målsætning for annoncering. De skal derfor bruges med måde og ved nøje overvejelse.

Ved at følge vores tips omkring anvendelse af automatiske anbefalinger, er du med til, at optimere dine annoncer til at blive mere effektive. Ønsker du at afprøve flere af de automatiske anbefalinger? Så er det vores klare anbefaling, at du sætter dig ind i, hvad den enkelte anbefaling betyder, samt løbende overvåger dine kontodata for at se, om det skaber relevante resultater.