Mange af os forbinder først og fremmest Google med svar – søg og Google skal finde! Men Google er selvfølgelig meget mere end bare de organiske søgeresultater.
Med dette indlæg ønsker vi skabe et overblik over mulighederne indenfor Google-annoncering. Dette er en overordnet gennemgang, så ønsker du at vide mere om de enkelte emner, har vi indsat links, som kan gøre dig klogere.  Er dette ikke tilstrækkeligt, er du selvfølgelig velkommen til at 
kontakte en af vores specialister.   

  1. En af de bedst kendte annoncerings-muligheder på Google, er Google AdWords. Google AdWords er de annoncer du ser i søgeresultaterne, når du søger efter specifikke produkter eller ydelser. Altså de øverste resultater af din søgning, der er markeret med ’annonce’, ved siden af web-adressen.
  2. Google AdWords fungerer – meget kort fortalt – således; når du søger på eksempelvis ’vvs aarhus’, vil en bagvedliggende algoritme udvælge de mest relevante annoncer, for lige netop dig. Algoritmen er ikke offentlig, men vi ved at den blandt andet tager din lokation og din søgehistorik i betragtning, når den udvælger relevante annoncer.
  3. Som annoncør fastsætter du selv størrelsen på dine budgetterne i Google AdWords – det er altså for alle, uanset størrelsen på dit markedsføringsbudget.
  4. Du betaler kun når der klikkes på dine annoncer – du betaler derfor ikke for en visning, men for et klik på din annonce (Pay Per Click).
  5. En Google AdWords-konto er gratis – udgifterne til annoncering på Google består altså kun af dét beløb du ønsker at bruge på klik, samt den tid og de ressourcer du bruger.
  6. Udover Google AdWords kan du annoncere via Google ShoppingDette er den eneste vej til toppen af Googles søgeresultat, på købsrelaterede søgeord. Her får de potentielle kunder fremvist produktbilleder og pris, allerede inden de klikker på annoncen. På den måde kan de sammenligne med priser fra de konkurrenter, der også vises i søgeresultatet.
  7. En tredje mulighed for annoncering, indenfor Google-familien, er videoannoncer. Denne løsning fremvises for de potentielle kunder på YouTube og kan opdeles i flere kategorier, eksempelvis Mastheads og In-Stream.
  8. Du kan også annoncere via Google Display Netværk, som består af mere end 2 millioner eksterne websites og over 650.000 apps. Dette sikrer dig, at dine annoncer kan nå ud til din målgruppe, uanset hvilken enhed de benytter.
  9. Arbejdet med betalt annoncering, kan faktisk hjælpe dig med at optimere dine organiske resultater. Dette skal forstås således, at de søgeord der sikrer dig en høj ROI (Return On Investmensts) på dine betalte annoncer, er yderst relevante at indbygge i dit SEO-arbejde og der igennem optimere dine organiske resultater.
  10. Dine annoncers CTR (Click Through Rate) har indflydelse på dine CPC-priser (Cost Per Click). Google bruger disse tal til at udregne Quality Score – altså at udregne din annonces relevans for målgruppen. Relevante annoncer, med relevante landingssider mv., belønnes af Google.