Uanset om dit fokus udelukkende er på e-handel, eller om dit website er et digitalt udstillingsvindue for din fysiske forretning, er det afgørende at være synlig når potentielle kunder søger efter de varer eller ydelser, som du tilbyder. Synlighed er selvsagt altid en vigtig faktor og det bliver bestemt ikke mindre relevant nu, hvor vi nærmer os en af årets største shoppingdage, nemlig Black Friday.

 

Danskerne shopper amok

Black Friday som for bare 5 år siden ikke var noget vi beskæftigede os særlig meget med i Danmark, er nu den dag på året, hvor danskerne shopper allermest – både i fysiske butikker og på webshops. Ifølge tal fra Dansk Erhverv blev der i 2016 handlet for cirka 2 mia. kr. via danskernes dankort. Det gør begivenheden til den største enkeltstående handelsdag for andet år i træk og forventningerne er derfor også tårnhøje forud for dette års Black Friday.
Eksperter udtaler at danskerne gladelig tager de amerikanske traditioner til sig og følger de tendenser vi ser i USA. Det er sket med Valentines Day og Halloween og nu følger udsalgstrends som Black Friday og Cyber Monday altså efter og skaber øget konkurrence, både i de fysiske butikker, men i høj grad også online.

 

Konkurrence om kunderne

Ifølge nye tal fra FDIH[1] er e-handlen det første halvår af 2017 steget med 13 % sammenlignet med samme periode sidste år og yderligere tal fra Dansk Erhverv viser at over 12 % af handlerne på Black Friday 2016 foregik online.Så hvordan sørger du for at dit website er klar til dette års største shoppingdag og at kunderne finder lige netop dine tilbud før dine konkurrenters?

Vi har samlet 5 gode råd, til at gøre dit website klar til Black Friday 2017

 

  1. Sørg for at dit site er mobilvenligt

    Mobile enheder bliver stadig mere relevante, især smartphones, som nu står får 22 % af alle ’første søgninger’, samt for 14 % af købene online. Det er derfor vigtig at dit site er mobilvenligt og at loadingtiden er lav.
    Du kan tjekke dit sites loadingtid via Test My Site

  2. Udvælg ’Black Friday’ relaterede søgeord

    Når du skal opbygge dine kampagner, er det vigtigt at vælge søgeord, som gør det nemt for dine potentielle kunder at finde dig. Undersøg hvilke ord Google foreslår, når du søger efter Black Friday. Skriv ned hvad du selv ville søge efter, hvis du skulle finde Black Friday tilbud og benyt Google Trends rapporter for at se hvad der blev søgt mest efter i 2016.

  3. Opret specifikke landingssider

    En anden mulighed er at oprette en specifik landingsside (ex ditsitenavn.dk/blackfriday), som er indekserbar året rundt og derved medvirker til bedre organiske placeringer.

  4. Sørg for at dine USP’er er synlige

    Black Friday er et virvar af tilbud og forbrugeren drages ofte af ’de gode priser’, men når flere sites har tilbud på de samme varer, er det vigtig at give kunden yderligere grunde til at vælge dig, fremfor konkurrenten.
    Det kan f.eks. være fri levering, prismatch eller tilfredshedsgaranti, som skal fremgå tydeligt for kunden.

  5. Intensiver din markedsføring

    Når den organiske del af indsatsen er på plads, kan du sikre dig yderligere trafik via den betalte annoncering som f.eks. Google AdWords. Her skal du igen sikre dig de korrekte søgeord, beskrivelser og vigtigst af alt; de tilbud du annoncerer skal være så gode, at de driver trafik til dit site.

 

Bonus-tip:

Vi så i 2016 at elgiganten.dk simpelthen gik i sort kun få minutter efter midnat, hvilket resulterede i utilfredse kunder og dårlig omtale. Det er derfor en god idé at sikre dig, at dit site kan bære den ekstra trafik, som forhåbentlig vil vælte ind Black Friday.

 

 

[1] *FDIH E-handel rapport, 1. halvår 2017