At udarbejde en konkret digital strategi og følge den kan virke som en uoverskuelig opgave. Den konstante digitale udvikling kræver, at du hele tiden skal være omstillingsparat – også med din markedsføring.
Der er dog visse grundprincipper, som du altid skal være opmærksom på for at sikre en stærk digital strategi, der samtidig er fleksibel og modtagelig for tilpasning.
I dette indlæg deler vi disse grundprincipper med dig. Du skal dog huske, at din digitale strategi afhænger af, om du er en B2B- eller en B2C-forretning.
Undersøg dine konkurrenters digitale tilstedeværelse
Du skal sikre dig din position som en stærk spiller indenfor din branche. Især digitalt, da det er her, du er i direkte kontakt med din primære målgruppe. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du skal spille dine kort rigtigt, og det kan du bl.a. gøre ved at observere dine konkurrenters styrker og svagheder.
Besvar følgende spørgsmål for at opnå mere indsigt i dine konkurrenters digitale tilstedeværelse og adfærd:
Ved at besvare disse spørgsmål har du både mulighed for at lære af dine konkurrenter, men du kan samtidig også finde ud af, hvor du kan adskille dig fra dine konkurrenter og altså tilbyde målgruppen noget, som konkurrenterne ikke tilbyder.
Kend din målgruppes digitale adfærd
Du skal også kende din målgruppe dybere end deres specifikke demografiske beskrivelser. De løbende opdateringer på digitale platforme er med til at regulere i brugernes online adfærd, og derfor skal du forsøge at forstå, hvordan du egentlig tilfører værdi til din primære målgruppe.
En måde, hvorpå du kan opnå dybere indsigt i din målgruppes digitale adfærd, er ved at udføre en form for brugerundersøgelse eller målgruppeanalyse, der kan hjælpe dig med at opnå indsigt i følgende:
Du kan få redskaberne til at udføre en målgruppeundersøgelse her. Dette kan hjælpe dig med at få dybere indsigt i dine brugere og deres digitale adfærd.
Er du allerede til stede digitalt på tværs af forskellige platforme, kan du også tage et kig i data-overblikket på platformene for at opnå indsigt i, hvordan dine nuværende brugere interagerer med din nuværende markedsføring og kommunikation.