Den første marketing e-mail blev sendt tilbage i 1978 og den resulterede i omsætning på 13 millioner dollars. Derefter blev denne form for marketing et af det mest brugte marketing kanaler i nyere tid – og det er stadig en yderst relevant kanal, som bruges i ens virksomheds content marketing strategi.

Mange mener at e-mail marketing er en old school måde at kommunikere og markedsføre sig på, men det er det ikke. Flere og flere undersøgelser viser faktisk, at E-mail Marketing fortsætter med at skabe virkelig gode resultater – så gode, at kanalen har en ROI på 42.

Hvad er forskellen på e-mail marketing og marketing automation?

Email marketing forbindes oftest med at sende manuelle nyhedsbreve eller andre kommercielle e-mails med henblik på skabe salg. I dag kan man effektivisere ens tid og ressourcer, ved at opbygge automatiserede flows. Det kan bl.a. være et velkomstflow til leads der har tilmeldt sig til nyhedsbrev.

Hvad bruger man så e-mail marketing til?

  • Man bruger e-mail marketing til at bygge en større loyalitet og relation til sine eksisterende kunder og leads, gennem værdifuldt og relevant indhold.

  • Øge ens brand awareness og hele tiden være ’in-top-of-mind’ hos ens potentielle kunder

  • Sikre kontinuitet og fastholdelse af kunder

  • Nursing af kunder

  • Segmentere, tagge og personalisere indhold, der henvender sig til den enkelte kunde

Hvad skal den gode e-mail indeholde?

Der er flere ting du kan optimere, for at få mest muligt ud af din marketingindsats. Det er vigtigt at man bruger tid på at formulere en rigtig god emnelinje, som beskriver værdien af e-mailen – på den måde vækker man en interesse for ens leads. Derudover er det vigtigt at man tænker over brugen af ord, da de ellers kan ende som spam. Sørg for at dine mails indeholder:

  • Emnelinje bestående 35-40 tegn

  • Logo skal fremstå klar og tydelig

  • Et nyhedsbrev – ét hovedbudskab

  • Templates der passer til jeres brand DNA.

  • Personalisér jeres e-mails

  • Minimum én tydelig Call-to-action

  • Mulighed for at unsubscribe

  • Mobilvenligt indhold

Derudover er det vigtigt, man tænker i at gøre sine tekster præcise og overskuelige for læseren. Ingen har lyst til at blive ramt af en mur af en tekst – så sørg for at opdele i kortere afsnit med kortere tekst.

Inden du sender dine nyhedsbreve og automatiserede flows afsted til dine læsere, er det meget vigtigt, at du tester alt af inden, så du kan nå at tilrette eventuelle fejl.

Fordele og ulemper ved marketing automation platforme

Der er flere forskellige platforme man kan vælge i mellem, men før du går i gang med at undersøge, hvilken du skal vælge, er det vigtigt at kigge på din virksomheds struktur, samt ønske for udbytte af brugen af e-mail marketing og marketing automation. Der er en masse lavpraktiske faktorer, der kan være med til at afgøre, hvad der netop passer til din virksomhed.

Dette spiller ind, da det er med til at klargøre, om I skal vælge en tung platform som HubSpot, eller om I skal gå efter en lidt mindre løsning som fx ActiveCampaign. Som udgangspunkt skal man undgå at gabe over for meget til at starte med, da det ellers kan forlænge opstartsprocessen.

Det behøver ikke koste en bondegård

Vi ser desværre ofte, at flere virksomheder er lidt henholdende med at tale e-mail marketing med os, ene og alene fordi de tror, det er for dyrt og uoverskueligt.

Vi vil gerne understrege, at e-mail marketing ikke behøver koste en bondegård og er heller ikke svært at komme i gang med.  

Hvis du ønsker hjælp til at komme i gang med din e-mail marketing, så tøv ikke med at tage fat i os.